Skip to Content

Protect. Connect. Invest: uitdagingen en oplossingen voor de Europese verzekeringssector

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De 14e Insurance Europese conferentie vond dit jaar plaats in Helsinki onder de vlag: Protect. Connect. Invest. In de Finse hoofdstad ging het vooral over de vraag hoe we in de toekomst klimaatverandering verzekerbaar houden en wat consumenten van verzekeraars verwachten in de toenemende complexe digitale wereld. Welke, nog te ontwikkelen regelgeving is het beste voor de industrie en de consument?

Hoe wordt de consument het best beschermd tegen klimaatverandering?

De klimaatverandering veroorzaakt steeds vaker en ernstiger natuurrampen. Dat heeft een grote impact op mensen over de hele wereld en roept vragen op over de betaalbaarheid en beschikbaarheid van verzekeringsdekking. Welke rol heeft de industrie? In het panel dat dit thema behandelde werd al snel duidelijk gemaakt dat de industrie het niet alleen kan. De sleutel? Publiek-private samenwerking. Als overheden (beleidsmakers) en verzekeraars (nog meer) gaan samenwerken kan er krachtig beleid worden ontwikkeld. De industrie heeft de inzichten en kennis van de praktijk, en kan daardoor een grote rol vervullen in de betaalbaarheid en beschikbaarheid van verzekeringsdekking. Maar niet alleen de betaalbaarheid is van belang, want ook in het beperken van klimaatrisico’s is publiek-private samenwerking vereist.

Ook investeringen zijn belangrijk. Klimaatverandering gaat niet weg. Er is een grote rol weggelegd voor de financiële sector om de groene transitie te realiseren. Door te investeren in ‘groene’ economische activiteiten kan klimaatverandering worden gemitigeerd. Dat betekent niet om alle investeringen direct uit bijvoorbeeld de fossiele industrie te halen, maar deze geleidelijk af te bouwen.  

Ten slotte ligt er een verantwoordelijkheid van de sector bij financiële educatie. Het zorgen voor bewustzijn en kennis bij jongeren is en blijft een belangrijk onderwerp waar de industrie in moet blijven investeren.

Inzetten op jongeren

Wat verwachten consumenten in een steeds complexere wereld van digitalisering en groeiende protection gap? Kortom, in hoeverre voldoen verzekeringsproducten en -diensten vandaag de dag aan de behoeften van de consument en in de toekomst? Kort antwoord: investeer in jongeren. Zorg dat de kennis aanwezig is bij jongeren om het nut en noodzaak van verzekeringen in te laten zien, maar hoe?

Dat leverde een mooie discussie op. Gebruik de kanalen die de jeugd ook gebruikt. Verzekeringen op TikTok? Waarom niet. Ontwikkel leuke (verzekeringskennis) games toegespitst op jongeren om de kennis te vergroten. Komt dat bekend voor? Het was een duidelijke referentie naar het digitale verzekeringsspel Fix je Risk. De verwijzing kwam van de Nederlandse EIOPA-voorzitter Petra Hielkema.

Ook in dit debat werd publiek-private samenwerkingen benoemd. Probeer kennis van de financiële sector onderdeel te maken van schoolsystemen. Maar ook meer praktische voorbeelden kwamen aan bod. Simplificeer bijvoorbeeld claimafhandelingen. Maak verzekeringen makkelijker en meer begrijpelijk. De jeugd heeft de toekomst. Investeer hierin!

Betere regelgeving

De verzekeringssector is sterk gereguleerd en staat onder toezicht. Hoewel goede regelgeving essentieel is voor een concurrerende en bloeiende industrie, kan goedbedoelde maar slecht ontworpen wetgeving negatieve gevolgen hebben. Van de belofte door Ursula von der Leyen, vermindering van 25% administratieve lasten, is nog niet veel terechtgekomen. Vandaar de oproep om eindelijk werk te maken van pragmatische wetgeving. Geen regels omwille van de regels, die weer zorgen voor extra administratieve lasten. Als nieuwe wetgeving wordt ontwikkeld, moet er eerst een gedegen impactanalyse door de Europese Commissie uitgevoerd worden, voordat er überhaupt wordt gestart met het wetgevingsproces. Zodoende wordt eerst getest of potentiële wetgeving toegevoegde waarde heeft.

Het was een zeer interessante dag met uitstekende panelleden. Waarin een goed beeld werd geschetst van de grote uitdagingen voor de industrie. De uitdagingen zijn bekend. Nu is het tijd voor actie, en verantwoordelijkheid te blijven nemen ten behoeve van consumentenbescherming, financiële educatie en bij te dragen aan een competitiever Europa!


Was dit nuttig?