Skip to Content

De publiekscampagne is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat niet over één nacht ijs is gegaan. Samen met vertegenwoordigers van werknemers, werkgevers en pensioenuitvoerders werkt SZW al twee jaar aan de ontwikkeling van de communicatie. Ook het Verbond van Verzekeraars is betrokken bij de campagne die is gericht op een breed publiek: alle Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Meer cijfers
In de factsheet Pensioen in cijfers zijn meer interessante weetjes opgenomen dan alleen het gemiddelde pensioenbedrag per maand. Zo bedraagt het totale gereserveerde pensioenvermogen in Nederland 1.900 miljard euro. Dat bedrag is de laatste tien jaar met 4,2 procent per jaar gegroeid.

Zeker als je kijkt naar de cijfers over de levensverwachting en de groei van onze totale bevolking, dan wordt al snel duidelijk dat de nieuwe pensioenregels bittere noodzaak zijn. Zo was de levensverwachting van mannen in het jaar 2000 nog 75,54 jaar, terwijl die in 2019 bijna vijf jaar langer is: 80,46 jaar. Bij vrouwen is die stijging iets minder hoog, van 80,58 in 2000 naar 83,56 in 2019.

Ook de groei van onze totale bevolking is best spectaculair te noemen. In 1950 leefden er 10.026.773 mensen in Nederland (waarvan veertien procent 65-plus was). In 2020 waren dat er 17.407.585, waarvan ruim een derde 65-plussers. In datzelfde jaar, 2020, gingen maar liefst 94.000 mensen met pensioen: dertig procent meer dan in 2018 en 2019.

Nieuwsgierig naar meer cijfers? De tv-commercial of de radiospot? Kijk op de website van de publiekscampagne.

Duidelijkheid

Het belangrijkste doel van de campagne is duidelijkheid te verschaffen over de nieuwe regels. Volgens SZW wordt er in eenvoudige taal gesproken over pensioenen. “Daarom dragen zowel de campagne als het online platform de naam pensioenduidelijkheid.nl.”
Het ministerie wil met de publieksinformatie bijdragen aan het vertrouwen in ons pensioenstelsel en in de modernisering. “We hebben een omvangrijk verhaal te vertellen, maar weten dat de kennis en interesse laag zijn.”

Drie fases

De campagne is opgedeeld in drie fases. De eerste bestaat uit twee periodes van drie weken. Van 21 augustus tot en met 10 september en van 2 tot en met 22 oktober is het eerste deel te zien en te horen op radio, televisie en internet. De hoofdboodschap in deze fase is dat de regelen gaan veranderen, omdat we willen dat iedereen ook in de toekomst pensioen kan krijgen.
In 2023 ligt de focus op het ontkrachten van mythes rondom pensioen en worden de nieuwe regels op een laagdrempelige manier uitgelegd. In 2025, 2026 en 2027 volgt dan een herhaling van de boodschappen, maar verschuift het accent steeds meer naar de persoonlijke informatie die de pensioenuitvoerders, waaronder verzekeraars en premiepensioeninstellingen, moeten verschaffen.

Meer weten over de modernisering van ons pensioenstelsel? Of op zoek naar kant-en-klaar campagnemateriaal? Kijk dan op www.pensioenduidelijkheid.nl.