Veel klanten met een uitvaartpolis hebben die lang geleden afgesloten. Soms sluit het verzekerde bedrag of pakket na verloop van tijd niet meer aan bij zijn of haar uitvaartwensen. “Familieleden kunnen de indruk hebben dat alles goed is geregeld, terwijl de gewenste uitvaart niet volledig wordt vergoed. Dat kan tot teleurstelling leiden, juist op het moment dat ze een dierbare hebben verloren”, zegt Matthijs Timmermans, beleidsadviseur bij het Verbond.
Het omgekeerde komt volgens hem ook voor. Sommige klanten hebben juist een te uitgebreid product, bijvoorbeeld doordat hun kring van familie en vrienden door de jaren heen kleiner is geworden.
Actief en op vaste momenten
Aanbieders hebben hier de afgelopen jaren al de nodige aandacht aan besteed, zegt Timmermans. “Maar onder- of oververzekering komt nog steeds voor. verbetering is dus nog zeker mogelijk.”
Daarom adviseert het Verbond zijn leden om klanten actief en op vaste momenten te wijzen op de actuele dekking. Samen met zijn leden heeft de brancheorganisatie hiervoor handvatten en tips opgesteld.