Wat zijn de meest voorkomende valkuilen in de uitvoering van re-integratie?
“Nederland kent een verregaande re-integratieplicht waarin werkgevers zieke werknemers actief moeten begeleiden bij de terugkeer naar werk. Dit betekent niet alleen de begeleiding naar de ‘huidige’ functie. Zij moeten ook verder kijken en werk zoeken wat aansluit bij de fysieke dan wel mentale belastbaarheid. Ook als er binnen het eigen bedrijf geen plek is, is een werkgever verplicht om werk te creëren. Binnen of buiten de eigen organisatie. In praktijk zie ik dat werkgevers de bedrijfsarts niet tijdig inschakelen, gesprekken en afspraken niet correct vastleggen in het dossier, te weinig kennis hebben van alle verplichtingen en niet goed op de hoogte zijn van sancties die zij zelf kunnen opleggen als medewerkers niet meewerken. Ik kan me dat overigens goed voorstellen, want er komt veel regelgeving bij kijken.”
Praktijkvoorbeelden passend werk
Kan een klantenservicemedewerker de huidige functie niet meer uitvoeren door (tijdelijk) ziekteverzuim? Dan is de werkgever verplicht om te zoeken naar werk wat diegene wel kan doen om aansluiting bij de werkvloer te behouden. Kan die persoon wel licht administratief werk verrichten, maar wordt dit werk al gedaan door anderen? Dan nog moet ruimte gecreëerd worden in het kader van re-integratie.
Een vrachtwagenchauffeur kan nog wel een vrachtwagen besturen, maar het laad- en loswerk door ziekte (tijdelijk) niet meer uitvoeren. De werkgever moet in dat geval een oplossing zoeken zoals het aanstellen van een bijrijder voor laden en lossen. De werkgever kan dan zeggen dat de bijrijder ook de besturing van de vrachtwagen voor zijn rekening kan nemen. Dat is echter geen juiste werkwijze in het kader van de re-integratieverplichting. Beiden zijn aan het werk en ontvangen loon.
Wat zijn de consequenties als de verplichtingen niet voldoende worden nagekomen?
“Houd je je als werkgever niet aan de re-integratieverplichtingen? Dan kan het UWV-sancties opleggen die dwingen om een extra jaarsalaris uit te betalen. Dit komt boven op de twee jaar loondoorbetaling bij ziekte op grond van de Wet Poortwachter. Ik wil hierbij benadrukken dat het echt om grote geldbedragen gaat. Daarnaast is dat derde jaar loondoorbetaling niet te verzekeren op een AOV voor werknemers, zoals bij de eerste twee jaar wel het geval is. Het derde jaar is een sanctie voor het niet voldoen aan verplichtingen en komt voor rekening van de werkgever.”
Wordt deze sanctie vaak opgelegd?
“Ja, want werkgevers hebben ondanks alle inspanningen vaak niet in de gaten dat het dossier en de begeleiding toch onvoldoende is. Uit mijn dagelijkse praktijk blijkt dat 1 op de 4 zaken leidt tot een UWV-sanctie.
Hoe zorg je dan voor een volledig re-integratiedossier?
"Ik vind het belangrijk dat HR-professionals of directieleden de werking van dit traject goed kennen. Vaak wordt te lang gewacht met de start van dossiervorming, omdat de situatie eerst op zijn beloop wordt gelaten. Er wordt gedacht dat een medewerker binnen enkele weken wel weer aan het werk is, maar voor je het weet ben je één of twee maanden verder. En zeker in tijden van corona, waarin je elkaar door het thuiswerken makkelijker uit het oog verliest. Zorg er dus voor dat je het kader goed in beeld hebt en pas het consequent toe. Ook als je dit werk uitbesteedt aan een re-integratiebureau. De werkgever is altijd eindverantwoordelijk.”
In hoeverre besteed je aandacht aan de coronacrisis in deze cursus?
“Aan de hand van actuele casuïstiek neem ik de deelnemers mee in mijn verhaal. En daar speelt de coronacrisis en nieuws rondom het UWV een rol in. Zo heeft deze instantie onlangs aangekondigd zaken mild te beoordelen. Maar wat houdt dat precies in? En met de laatste persconferentie van de overheid in het achterhoofd moeten we ook afwachten in hoeverre het UWV die milde beoordeling blijft hanteren, want voorlopig blijft het virus onder ons. Ik kan me voorstellen dat HR-professionals vragen hebben over de doorbetaling van loon als iemand naar een oranje gebied afreist en ziek terugkomt. Of wat je moet doen als medewerkers in quarantaine moeten en daardoor niet kunnen werken. Over dit soort vragen kunnen we het hebben.”
“De praktijk van alle dag legt bloot waar de pijnpunten zitten. Met mijn inbreng en die van de deelnemers aan deze cursus, help ik om het proces te verduidelijken. Zo werken we aan succesvolle re-integratietrajecten waar zowel de werkgever als de werknemer baat bij heeft.”
Q&A Arbeidsrecht - Boontje Advocaten heeft een Q&A Arbeidsrecht ontwikkeld waarin de honderd meest voorkomende vragen over het arbeidsrecht staan. Deze uitgave bevat ook een hoofdstuk over de zieke werknemer. Dit boekje kan na afloop van de cursus bij Pascal aangevraagd worden. Schrijf je in via de eventpagina.