“Dat moet anders,” stelt Luuk van der Scheer, beleidsadviseur toezicht bij het Verbond van Verzekeraars. “Wij hebben hier in het verleden meerdere malen aandacht voor gevraagd. Dan is het jammer om te zien dat de gegevens op veel sites ontbreken bij informatie over klachten. Of niet juist zijn,” benadrukt Van der Scheer. “Wij zijn trots op ons zelfreguleringsstelsel. Daar horen goede verwijzingen bij naar onafhankelijke instanties, zoals de Tuchtraad Verzekeraars.
Om verzekeraars te helpen, is een voorbeeldtekst opgesteld die verzekeraars, eventueel in aangepaste vorm, kunnen overnemen op hun site. “Na het eerste kwartaal van 2025 voeren we een controle uit,” vertelt Van der Scheer. “Dan verwacht ik dat alle sites voldoen.”
Aan de slag dus! Gebruik de voorbeeldtekst om je site zo snel mogelijk aan te passen.
Voorbeeldtekst
Tuchtraad Verzekeraars
De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Zij toetst klachten op basis van bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars.
Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrond is of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Een straf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeld ook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad het Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar. Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.
Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel zelf een klacht indienen bij de Tuchtraad.
Wilt u meer informatie? Raadpleeg het reglement van de Tuchtraad op tuchtraadverzekeraars.nl.