Rene Pietersma, Sazas:
“Wij vinden de VoV een completering van onze verzuimverzekeringen, omdat het is gericht op maximaal ontzorgen. Als verzekeraar kun je in 2019 niet meer volstaan met het dekken van alleen een financieel risico. We maken onze klanten bewust van verzuim en houden er samen grip op. Daarom komen wij al vanaf dag één in actie en niet pas zoals het convenant vereist, bij langdurig verzuim. Het helpt als je vroegtijdig met medewerkers om de tafel gaat en vraagt hoe ze in hun vel zitten. Als je aan de voorkant al begint met het onderkennen en sturen op verzuim, kun je aan de achterkant merken dat het terugloopt.”
Martin Stolk, De Amersfoortse verzekeringen:
“De VoV biedt verzekeraars een mooie kans om toegevoegde waarde te leveren. Met name kleine werkgevers hebben met grote letters ‘help’ op hun voorhoofd staan. Naast de eisen die in het convenant staan, bieden wij meer. Zo richten wij ons op een duurzame re-integratie en nemen we ook na de herstelmelding nog eens contact op of het nog steeds allemaal goed gaat. Daarnaast speelt preventie een grote rol. Als iemand is uitgevallen, kijken we meteen of er een risico is dat ook anderen uit gaan vallen. Met als doel hier preventief actie op te ondernemen. En, we maken van meerdere dienstverleners gebruik, zodat er ook echt wat te kiezen valt.”
Paulien Jonkman-Daniëls, Achmea:
“Eerlijk gezegd waren wij in het begin wel wat kritisch. We vroegen ons af wat de toegevoegde waarde was, omdat wij al iets dergelijks in huis hebben. Maar, we zijn om. Vooral het feit dat zowel werkgever als werknemer dezelfde gecertificeerde casemanager krijgt, is mooi. De totale regie ligt straks bij één persoon. Dat is een professionalisering van de keten en ik durf niks te voorspellen, maar dat moet een positief effect op het verzuim hebben. Belangrijke taak voor ons is om werkgevers goed voor te lichten over de premie en onze dienstverlening. Door het convenant zijn de uitgangspunten voor iedereen hetzelfde en moet de dienstverlening het verschil maken.”
Igno Schings, Nationale-Nederlanden:
“Voor ons betekent de VoV een uitbreiding van ons verzuimpakket, met meer zekerheid en gemak voor het mkb. Vooral in de vorm van extra premiestabiliteit, honderd procent interventievergoeding, casemanagement en meer keuzevrijheid. Klanten kunnen kiezen uit vier arbodiensten, waardoor zo’n tachtig procent niet hoeft te veranderen van arbodienst. Een werkgever kan de VoV met andere woorden combineren met zijn eigen arbodienst. Doordat de bedrijfsarts en casemanager bij één arbodienst werken, kunnen ze snel schakelen. Bovendien heeft de casemanager mandaat voor de inzet van interventies die bijdragen aan een sneller (deel)herstel. Wij verwachten dat werknemer daardoor sneller verantwoord aan het werk kunnen.”
Arend Jansen, Aegon:
“Sommigen vinden de VoV oude wijn in nieuwe zakken, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Het mooie is dat er straks één partij verantwoordelijk wordt voor de verzuimaanpak: de verzekeraar. Terecht, want wij hebben er financieel belang bij. Wij doen naast dienstverlening van de allerhoogste kwaliteit twee dingen anders dan de rest. De eerste is dat de premie voor de VoV lager is dan voor onze reguliere verzuimverzekeringen. Wij houden bij voorbaat al rekening met minder verzuim en geven de mkb’er die premie vooraf al terug. Daarnaast verhogen wij de premie niet bij een langdurige verzuimsituatie. Als een mkb’er vijf mensen in dienst heeft en er valt er eentje uit, kan hij daar niks aan doen. Maximale financiële zekerheid en maximaal ontzorgen is ons devies.”
Waarom een Verzuim-ontzorgverzekering?
Op 1 januari is het zover. Dan brengen verzekeraars de Verzuim-ontzorgverzekering op de markt. Dit nieuwe product moet vooral het mkb ontzorgen in zijn loondoorbetalingsplicht. De belangrijkste elementen van deze nieuwe verzekering zijn vastgelegd in een convenant dat MKB Nederland, het ministerie van Sociale Zaken en het Verbond van Verzekeraars hebben opgesteld en ondertekend. In de aanloop naar 1-1-2020 publiceren wij steeds de visie van een van de hoofdrolspelers in dit traject. In dit vierde deel is het laatste woord aan de markt. Eerder publiceerden wij de visie van het Verbond, OVAL-directeur Petra van de Goorbergh en Anneloes Goossens (MKB Nederland).