Skip to Content

Oorlog- en stakersrisico en transportverzekeringen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De oorlog in de Oekraïne brengt grote risico’s met zich mee. Voor verzekeraars kan dit aanleiding zijn om het oorlogsrisico voor deze gebieden te beëindigen. In een artikel in de Beursbengel vertelt Angela Pieneman, sluiter marine bij Raetsheren van Orden te Alkmaar, op basis van welke clausules en/of voorwaarden verzekeraars dat mogen doen.  En waar je als adviseur op moet letten.

Concluderend stelt Pieneman in het artikel in Beursbengel dat verzekeraars te allen tijde de dekking voor het oorlogsrisico opzeggen, met inachtneming van de opzegtermijn. In tijden van crisis volgen ontwikkelingen zich in rap tempo op. Voor adviseurs is het van belang om nauwlettend in de gaten te houden voor welk gebied verzekeraars het oorlogsrisico beëindigen en om dit correct te communiceren naar de klanten. Transportgoederenverzekeringen worden tegenwoordig voornamelijk gesloten op basis van ‘alle van buiten komende onheilen’, inclusief het oorlogs- en stakersrisico. Voor het oorlogsrisico geldt wel dat de goederen geladen moeten zijn op een zeegaand schip (waterborne agreement) of in een luchtvaartuig (airborne agreement). Wanneer de goederen per truck over land worden vervoerd, dan is er geen dekking voor het oorlogsrisico. Of het oorlogs- en stakersrisico überhaupt is meeverzekerd hangt af van de opgenomen clausules.


Was dit nuttig?