Skip to Content

“De impact op het leven van iemand die zwaar letsel oploopt na een ongeluk is enorm. Letselschadeslachtoffers blijven na een (zwaar) ongeluk soms de rest van hun leven met de gevolgen zitten. Door rijhulpsystemen te gebruiken, kunnen we ervoor zorgen dat er tot wel twee derde minder ongelukken plaatsvinden én kunnen er tot wel de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen,” aldus algemeen directeur van het Verbond, Richard Weurding. “Ongevallen op de weg kosten de maatschappij bij elkaar nu zo’n 17 miljard euro per jaar, dit cijfer kan flink naar beneden door het gebruik van bepaalde rijhulpsystemen,” aldus Weurding.

Veiligheid op de weg vergroten

De twee systemen die het meest bijdragen aan de veiligheid op de weg zijn de zogeheten ‘Lane Keep Assist’ (LKA) en de ‘Rear Collision Warning’ (RCW), ook wel de ‘achteropkomend-verkeerswaarschuwing’ genoemd. De kans op een ongeval wanneer je ‘Lane Keep Assist’ niet hebt, is tot wel drie keer zo groot. Dit rijhulpsysteem zorgt ervoor dat je binnen de witte belijning op de weg blijft door actief mee te sturen. De ‘achteropkomend-verkeerswaarschuwing’ reduceert de kans op een ongeval met tot wel meer dan 50 procent ten opzichte van automobilisten die dit niet hebben. Bijvoorbeeld door licht- en geluidsignalen te geven als er geremd of uitgeweken moet worden om een aanrijding te voorkomen. Ook het systeem ‘Blind Spot Warning’ (BSW), ook wel ‘dodehoekwaarschuwing’ genoemd, draagt bij aan de verkeersveiligheid en verkleint de kans op een ongeval tot wel circa 33 procent.

Verbond roept overheid op voortouw te nemen

Weurding: “Dit onderzoek levert niet alleen het bewijs dat rijhulpsystemen daadwerkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar laat ook zien hoe belangrijk data is voor een effectief verkeersveiligheidsbeleid.” Hier kunnen zowel consument, de fabrikanten en de overheid hun voordeel mee doen. “We roepen de overheid dan ook op om het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aan te moedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid,” zegt Weurding. “En om daarnaast een breder gebruik van relevante data mogelijk te maken om oorzaken van ongevallen te achterhalen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan geanonimiseerde ziekenhuis-of voertuigdata.”

ADAS-alliantie

Om een bijdrage te leveren aan veiligere wegen, is medio 2019 onder leiding van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de ADAS-alliantie gevormd -een samenwerkingsverband van ruim 60 publieke en private partijen, waaronder het Verbond. Doel van de alliantie is het verhogen van veilig gebruik van rijhulpsystemen door het bevorderen van doorontwikkeling, bekendheid en aanschaf. Om op deze manier een belangrijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. De samenwerking werd vastgelegd middels handtekeningen van onder meer demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen en Verbondsdirecteur Richard Weurding.

Als onderdeel van de alliantie heeft het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond onderzoek gedaan naar de relatie tussen de aanwezigheid van rijhulpsystemen in personenauto’s en de schadeclaims waar die voertuigen bij betrokken zijn geweest. Het is de eerste keer dat er op deze schaal onderzoek is gedaan met inzet van unieke data van verzekeraars naar de bijdrage van rijhulpsystemen aan de verkeersveiligheid.

Verkeersveiligheid Coalitie

Het Verbond van Verzekeraars, en zijn partners in de Verkeersveiligheidscoalitie, vinden dat verkeersveiligheid ook in de komende kabinetsperiode een prioriteit moet worden. Daarom lanceerde de coalitie op 22 april haar nieuwe Manifest.

 

Factsheet

Klik op de afbeelding om in te zoomen.

 

Samenvatting onderzoek