Om de bezitters van een beleggingsverzekering of -hypotheek aan te moedigen hun polis te checken, heeft het Nibud deze maand een speciale informatiesite in het leven geroepen. Het instituut maakt zich zorgen over onaangename financiële verrassingen die consumenten aan het eind van de looptijd kunnen overvallen. Op de site – waar het Verbond over meedacht – vinden bezoekers onder meer een checklist, een stappenplan en praktijkverhalen van consumenten die hun situatie naar aanleiding van een adviesgesprek hebben kunnen verbeteren, of juist concludeerden dat aanpassing niet nodig is.
Argwaan
De inspanningen van het Nibud zijn niet zonder succes: in de eerste dagen na de lancering, met alle bijbehorende publiciteit, mocht de ‘webspecial’ al ruim elfduizend bezoekers verwelkomen. Dat overtreft de verwachtingen, zegt hoofd communicatie Gabriëlla Bettonville van het Nibud. Tevreden stelt ze vast dat de reacties van consumenten positief zijn. “Naast de bezoekcijfers zien we dat aan alle telefoontjes die we krijgen. Mensen die bellen willen ook echt in actie komen, en daar is het ons om te doen. We merken wel dat er nog veel argwaan heerst. Consumenten die zich in het verleden niet echt goed geholpen voelden door hun verzekeraar of tussenpersoon, vragen zich af waarom dat nu beter zou gaan. Wij proberen die argwaan weg te nemen en te zorgen dat mensen contact zoeken met hun verzekeraar of adviseur.”
Stappenplan
Om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken, heeft het Nibud een stappenplan opgesteld. In zes logische stappen wordt de bezoeker bij de hand genomen en gewezen op het nut en het belang van een gratis hersteladviesgesprek. Tot groot genoegen van het Nibud blijkt juist dit stappenplan een van de meest bezochte onderdelen van de webspecial.
Vooralsnog is de actie dus meer dan geslaagd. Maar, zegt Bettonville, “we weten uiteindelijk pas echt dat het werkt als de verzekeraars het gaan merken. Bezoekcijfers en surfgedrag op onze site zeggen natuurlijk nog niet zo veel. Bovendien schieten we nu met hagel: we proberen mensen in actie te krijgen door zo breed mogelijk bekend te maken dat deze informatie er is. Maar je weet niet of die boodschap onze doelgroep, de mensen met een beleggingsverzekering, bereikt. Belangrijk is dus ook dat verzekeraars zelf onze informatieflyers gaan meesturen in mailings naar hun klanten.”
Drempel verlagen
Het Verbond van Verzekeraars rekent erop dat de oproep en de informatie van het Nibud de drempel voor consumenten verlaagt om in actie te komen. De brancheorganisatie heeft het voorlichtingsinstituut daarom ook ondersteund bij de opzet van de webspecial.
De praktische informatie en tips over beleggingsverzekeringen zijn te vinden op de webspecial van het Nibud.