Skip to Content

Volgens het Deltaplan kent Nederland in 2030 een vraaggestuurd, drempelloos systeem voor alle reizigers kent. Alle vormen van vervoer, zoals het openbaar vervoer, deelauto’s, deelfietsen en parkeerplaatsen samen gebracht in zogeheten hubs. Deze knooppunten komen zowel aan de rand van de stad als in de stad, maar ook op andere strategische plaatsen zoals langs snelwegen.

Aansprakelijkheid regelen

Bij het voorstel om vervoer met elkaar te delen stelt het Verbond dat het huidige autoverzekeringsstelsel daar niet bij past. “Het huidige stelsel is gebaseerd op het bezit van een auto, niet op het delen ervan. Dan is de logische vervolgvraag: hoe gaan we de verzekering van deelauto’s regelen?”, aldus Marly de Blaeij, beleidsadviseur mobiliteit van het Verbond.

Directe autoverzekering

Een antwoord op deze vraag wordt gegeven in de vorm van de directe autoverzekering. “Daarbij vergoedt de verzekeraar schade van zijn eigen verzekerde. Een directe verzekering past bij de gepresenteerde plannen waarbij het bezit verschuift naar gebruik, met autodelen en bijvoorbeeld autonome voertuigen”, licht De Blaeij toe. Het Verbond doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheid om in Nederland een dergelijke verzekering in te voeren. Over dit plan is het Verbond in dialoog met belangrijke stakeholders als de politiek, ANWB, de wetenschap en belangenbehartigers.