Skip to Content

De minister heeft laten onderzoeken of verplichte standaardproducten het gemakkelijker maken voor consumenten om producten te vergelijken, hun keuzegedrag in een maatschappelijk wenselijke richting sturen en keuzestress verminderen. Dat blijkt niet zo te zijn. ”De conclusie van het onderzoek is dat standaardproducten consumenten niet helpen bij het maken van keuzes. Het introduceren van standaardproducten zal vergelijking niet verbeteren, geen sturend effect hebben op keuzes en standaardproducten zullen helaas uitstelgedrag niet tegengaan”, schrijft Dijsselbloem.

Het Verbond is nooit voorstander van standaardproducten geweest, omdat deze de keuzevrijheid van de consument beperkten.

Verzekeringskaarten
Vanzelfsprekend vindt het Verbond het wel belangrijk dat financiële producten begrijpelijk zijn voor de consument en dat hij producten van verschillende aanbieders gemakkelijk met elkaar kan vergelijken. De Verzekeringskaarten, die consumenten aan de hand van icoontjes en korte teksten laten zien wat wel en niet gedekt is in een verzekering, zijn hiervoor als alternatief ontwikkeld. 

Ook minister Dijsselbloem ziet het nut van gestandaardiseerde informatieverstrekking. Dit “heeft een bewezen positief effect op vergelijkbaarheid en is een instrument dat ik wil versterken”, schrijft hij.

Brief tweede kamer