Skip to Content

Marcel van Loon: “stagiairs en afstudeerders rollen door”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Sinds 2020 biedt Van Loon (verzekeringen, hypotheken en pensioen) studenten stages en afstudeerplekken aan. En dat heeft het bedrijf al een aantal nieuwe collega’s opgeleverd. Directeur Marcel van Loon (49): “Een oud-stagiair (20) werkt nu naast zijn studie twee dagen per week op onze marketingafdeling. Dat vind ik tof.”

Wanneer besefte jij; waar blijven de jongeren?

“Zo’n vier jaar geleden. Toen groeiden wij, door onder andere de overname van assurantiekantoren, in korte tijd fors. Van zo’n 70 naar 150 medewerkers. Maar daardoor gingen er ook mensen weg, bijvoorbeeld omdat ze het bedrijf te groot vonden. Of zich niet prettig voelden bij onze losse, sociale, moderne bedrijfscultuur. Want van een klein bedrijf met 6 naar 150 collega’s is anders. En ook ieder mens is anders. Door die uitstroom gingen wij nadenken over de gewenste mix van medewerkers. Seniors én starters.”

“Ik zie regelmatig dat mensen de oversteek maken
naar gelijke functies bij andere bedrijven in onze business.
Nieuwe aanwas is dus nodig.”

Hoe werven jullie nieuwe medewerkers?

“Aan de ene kant werken we met recruitmentbureaus. Met name als het gaat om lastig in te vullen posities als binnen- en buitendienstmedewerkers voor de zakelijke verzekeringen. Die markt groeit tegenwoordig hard en ik zie regelmatig dat mensen de oversteek maken naar gelijke functies bij andere bedrijven in onze business. Nieuwe aanwas is dus nodig. Verder geven we collega’s een bonus van 750 euro als iemand die zij aandragen bij ons aan de slag gaat. Maar we willen dus ook meer jongeren aantrekken. Daarom organiseren we sinds 2020 stage- en afstudeerplaatsen, iets wat we eerst helemaal niet deden.”

En bevalt dat?

“Zeker. Vorig jaar deden twee studentes Management, Finance en Control hun afstudeeropdracht bij ons. Ze onderzochten welke rapportagetools we kunnen gebruiken om het management beter te informeren. Ook ontdekten ze een aantal pijnpunten in het Finance-team. Hartstikke goed, en ook fijn: ze werken nu allebei bij ons. Een andere jongen van 20 deed onlangs zijn marketingstage binnen ons bedrijf. Hij studeert nu nog en werkt daarnaast twee dagen per week op de marketingafdeling. Dat vind ik tof!”

“Ieder jaar zijn er 4, soms 5, studenten die stagelopen of afstuderen.
Dat is voor ons behapbaar.”

Maar stagiairs en afstudeerders vinden gaat niet vanzelf. Hoe pakken jullie dat aan?

“Er zijn zes collega’s, van HR en het MT, die contact onderhouden met onderwijsinstellingen als Avans Hogeschool in Breda, Tilburg University en Erasmus University Rotterdam. Verder zijn er twee collega’s die gastcolleges geven. Die gastcolleges werken goed, want het levert ons echt leads op. Tot nu toe zijn er ieder jaar 4, soms 5 studenten, die bij ons stagelopen of afstuderen. Dat is voor ons behapbaar. ”

Wat is de grootste uitdaging?

“Begeleiding organiseren. Bij ons is het een onderdeel van het werk van de manager. Dus heb je een stagiair in je team? Dan hoort daar aandacht, feedback geven en het contact met docenten bij. Zo gaven de twee dames bij Finance ter afsluiting van hun onderzoek een eindpresentatie. Daar waren het voltallige MT, de directie én de docenten bij. Dat betekende dat wij allemaal 3 uur vrijmaakten voor hun verhaal om ze vervolgens een uitgebreide beoordeling te kunnen geven. Dat vind ik heel belangrijk, want daardoor voelen ze zich gehoord.”

Jullie aanpak heeft dus al een aantal nieuwe collega’s opgeleverd. Wat leveren die jonge medewerkers op?

“Nieuwe, verfrissende ideeën! Bijvoorbeeld over ons contact met klanten. Zo is de jonge generatie niet gewend om te bellen, maar gebruikt Whatsapp of Snapchat. Wil je jongeren bereiken? Dan moet je dat dus ook integreren in de organisatie, als werkgever en als adviseur. Whatsapp is inmiddels dan ook een normaal communicatiemiddel bij ons. En door innovatie en nieuwe technologie te omarmen, interesseren we meer jongeren. Zo posten we nu vaker op de socials. Dat doe ik niet zelf hoor, maar laat ik over aan onze jongere collega’s. Eentje heeft zelfs 500.000 volgers. Dat is een serieus netwerk, dus heel gaaf als hij iets deelt over zijn werk, een interessante bijeenkomst of een bedrijfsfeestje.”

“Kortom; we hebben nu al een aantal leuke successen behaald met stagiairs en afstudeerders die doorrollen. En die signalen komen dan ook weer bij de scholen terecht. Dat vind ik tof.”

 

Hoe boeien én binden we jongeren?
Naast de activiteiten die bedrijven in de verzekeringssector organiseren om jongeren te interesseren voor het vak, is ook het Verbond actief. Zo zijn er regelmatig Insurance Challenges voor studenten bij verzekeraars op locatie en is het platform verzekerjetoekomst.nl gelanceerd. Meer weten of samenwerken? Neem dan contact op met onze collega Richard Roelevink.


Was dit nuttig?