Waarom zit er geen logica in incassodata? Dat vroeg Van Dam zich op een dag in 2019 af. Hij werkte toen bij de Rabobank, onder andere als financieel adviseur hypotheken en productmanager bijzonder beheer. “Telecombedrijven, energieleveranciers, verzekeraars en gemeenten incasseren op verschillende dagen in de maand. Daardoor vinden mensen het soms moeilijk om zicht te houden op hun uitgaven. Toen ik jonger was, had ik dat ook. Mijn trucje was een tweede bankrekening voor de vaste lasten. Anderen proberen een Excel-bestand bij te houden. Toch komen sommigen aan het einde van de maand in de knel. Ze kunnen rekeningen niet meer betalen of sparen minder dan gedacht.”
Financiële gezondheid onder druk
Dat aandacht voor inkomsten en uitgaven nodig is, blijkt onder andere uit onderzoek van Nibud. “De meest recente resultaten laten zien dat bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse huishoudens in 2022 moeite had om alle rekeningen te betalen,” vertelt hij. “Ook is 60 procent van de Nederlanders financieel ongezond of financieel kwetsbaar. Dat is een stijging van 10 procent in vergelijking met 2021 (50 procent). En ook het aantal mensen dat financieel gezond is, daalde in 2022 van 27 naar 21 procent.”
Overzicht met Finbuddy
Van Dam kwam in zijn onderzoek naar incassodata op het idee van rekeningen afschrijven op een vaste dag. Bijvoorbeeld op de dag nadat het salaris is gestort. Dan weet je gelijk hoeveel geld je de rest van de maand kan besteden of sparen. Zo ontstond Finbuddy dat nu is uitgegroeid tot een groeiende startup die bij wil dragen aan een financieel gezonder Nederland.
Van Dam: “Mensen die zich aanmelden, geven door op welke dag alle maandelijkse vasten lasten afgeschreven mogen worden. Achter de schermen regelen wij dat met de bij ons aangesloten vaste lasten leveranciers. Voor leveranciers is Finbuddy een extra service voor klanten en zorgt voor kostenreductie door minder storneringen, incasso’s en communicatie en minder structurele laatbetalers. Ook de gebruikers zijn er blij mee, want Finbuddy krijgt minimaal 4,7 van de 5 sterren op de KPI klanttevredenheid.”
Niet afwachten, maar samen impact maken
Het Finbuddy-team timmert sinds de start hard aan de weg. En met succes. Begin dit jaar wonnen zij de Droomstart-finale en zijn door De Ondernemer uitgeroepen tot startup van 2023. “We groeien en werken al samen met partners als Essent, Rabobank, Buckaroo en Energiedirect. Maar we willen natuurlijk samenwerken met leveranciers uit alle domeinen en daar horen ook schade- en levensverzekeraars bij. Want hoe meer partners, hoe meer vaste lasten iemand op één dag af kan laten schrijven. Dat zorgt voor meer overzicht én geeft grip op geld.”
De boodschap van Van Dam aan verzekeraars is niet afwachten, maar samen impact maken. “Ik weet dat dat niet in één dag is geregeld. Dat hoeft ook niet. Daarom drink ik graag eerst eens een kop koffie. En we doen ook aan vrijblijvende pilots.” Wil jij kennismaken met Finbuddy? Neem dan contact op via jeffrey.van.dam@finbuddy.nl of 06-14186890.
Samenwerking met ministerie van Financiën
Wat is de impact van Finbuddy op het financiële gedrag van mensen? Daar wil Van Dam dit najaar onderzoek naar doen onder de koepel van het Actieplan Consumentenkeuzes. Dat actieplan is opgesteld door het ministerie van Financiën en Wijzer in geldzaken. Samen met banken, verzekeraars, kennisinstellingen, gedragsbureaus en fintech-bedrijven worden gedragsinterventies onderzocht en learnings gedeeld. Ook leden van het Verbond zijn van harte welkom om aan het Finbuddy-onderzoek mee te doen.