Skip to Content

De circa vijftig verzekeringsspecialisten kregen met Raymond Gense, directeur future technologies van handels- en service organisatie Pon (“het meest bekend als Volkswagen-importeur al verdienen we tegenwoordig meer aan fietsen”), meteen tal van technische mogelijkheden voorgeschoteld. Gense: “De techniek maakt alles mogelijk. De kunst is om het ook te gaan doen.”

Toegang tot data essentieel

Eerst de mogelijkheden maar eens. Aan Marja van Strien, directeur van Connecting Mobility, de taak om de ontwikkelingen op het gebied van smart mobility vanuit overheidsperspectief te belichten. De verwachting is dat het aantal publiek-private initiatieven alleen maar zal toenemen, zeker op het gebied van verkeer. Eric Schneijdenberg (COO Allianz Benelux) schetste vervolgens hoe verzekeraars om zouden kunnen gaan met (hoog)autonome voertuigen. Enerzijds biedt het verzekeraars kansen in de vorm van nieuwe producten en diensten, zoals cybersecurity en pechhulp, maar ook bedreigingen zoals nieuwe toetreders. “Essentieel voor de toekomst van verzekeraars is de toegang tot data en de veiligheid van data.” Na de inleidende bijdragen was het voor de aanwezigen tijd om in groepjes te discussiëren over twee vragen: wat is de impact van deze ontwikkelingen voor de consument én wat voor de verzekeringssector? De consumentensessie leverde in elk geval de vraag op of de zelfsturende auto nou echt wel goedkoper en gemakkelijker is voor de consument. En: waar blijft de autonome caravan, aangezien er daar ook een paar honderdduizend van zijn in Nederland?

‘Mens versus machine’

Na wat inspiratie op de campus – van een bezoek aan een zelfrijdende auto tot een presentatie in een garage vol auto’s voor smart mobility van opleidingsinstituut Innovam – was het de beurt aan Bram Hendrix van Automotive NL. Hij begon zijn bespiegelingen over de toekomst van de autobranche, met een verhelderend rekensommetje: “Weten jullie hoe lang een zelfsturende auto non-stop moet rijden om net zo veilig te zijn als de mens?” In de wedloop tussen ‘mens versus machine’ zal een zelfsturende auto, afgaande op het aantal van één verkeersdode per 168 miljoen reizigerskilometers nu, liefst 239,7 jaar non-stop zonder (dodelijke) brokken met 80 kilometer per uur moeten rijden om dat te evenaren. Hendrix wil maar zeggen: de toekomst ligt voor ons, maar een abc’tje is de invoering van de zelfrijdende auto allerminst.