Skip to Content

Insurance Challenge 8: hoe kunnen verzekeraars risico's verzeker- en betaalbaar houden?

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Op deze vraag gaven studenten (International) Business Studies antwoord tijdens de 8e Insurance Challenge, dit keer bij NN. De oplossingen varieerden van een flexibele dekking als je bij extreem weer de weg op gaat tot sensoren in muren om vochtschade te voorkomen. De winnaar? ‘Scan het pand, besparing voor verzekering en klant’.

Bastian Ahrendt, Head of IT for property & casualty insurance products bij NN Group, vertelde enthousiast over de mogelijkheden van data en IT om risico’s verzekerbaar en verzekeringen betaalbaar te houden. Ahrendt: “wij verzekeren de risico’s waar mensen van wakker kunnen liggen. En die risico’s zijn altijd in beweging. Bijvoorbeeld door nieuwe technologie en klimaatverandering. Tegelijkertijd kunnen we met data en IT hele gave dingen doen om de kans op schade te verkleinen en verzekeringen te verbeteren.”

Wat ze bij NN Group zoal doen? Hij geeft een paar voorbeelden. “Veel bedrijfsbranden ontstaan in de meterkast, in machines of in de keuken van horeca-bedrijven. Om storing of oververhitting op tijd te signaleren kunnen onze klanten met DataSmart sensoren plaatsen. Zo verkleinen we de kans op schade en krijgt de klant korting op de verzekering. Ook werken we met Automatic Call Logging. Dat betekent dat gesprekken automatisch worden uitgewerkt in een verslag. De medewerker hoeft het dan alleen nog te checken op juistheid. Dat kost minder tijd.”

En zo biedt AI nog véél meer kansen voor verzekeraars. Denk aan snellere schadeafhandeling, meer klantfocus, betere verkeersveiligheid, het voorkomen van schade en fraude, en noem maar op. “Maar bij alle AI-oplossingen die wij bedenken”, sluit Ahrendt af, “stellen we onszelf altijd deze vragen: Kan het? Mag het? En is het moreel verstandig?”

Student aan het woord:

Dit jaar heb ik 12 contacturen per week. Dus naast mijn studie werk ik en heb ik tijd voor dit soort dingen. Ik heb al meerdere keren meegedaan aan een Insurance Challenge. Dat is nuttig, want ik leer hier meer dan op een gemiddelde schooldag.

 

Hoe kunnen we?

Na de introductie van Ahrendt gingen de studenten echt aan het werk: van problem definition, idea generation, validation tot pitch. Een greep uit de oplossingen:

Laat je auto staan-Ladder
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen bij extreem weer vaker hun auto laten staan? Ga bij slecht weer niet de weg op en zet je autoverzekering op pauze. Dat bezorgt je korting op de premie. En met de laat je auto staan-ladder krijg je korting als je vaker de auto laat staan. Deze oplossing draagt bij aan: minder auto’s, minder gevaarlijke situaties en is ook nog eens beter voor het milieu.

Vocht vroegtijdig signaleren
Hoe kunnen we vocht in de woning vroegtijdig signaleren? Één op de vijf huizen krijgt te maken met vochtproblemen. Door sensoren in huis te plaatsen, kun je vocht vroegtijdig detecteren en repareren. Wat levert het op? Het plaatsen van sensoren levert de klant korting op. Daarnaast vermindert het de schadelast voor verzekeraars en is het een kans om de klantrelatie te versterken.

Schade voorkomen door satellietbeelden
Hoe kunnen we oplopende schade aan huizen door extreem weer tegengaan? Met behulp van AI en satellietbeelden kan je een totaalplaatje van woning schetsen en klanten beter adviseren om schade te voorkomen. Wat levert het op? Meer contactmoment met klant, korting op de premie en meer veiligheid in en rond het huis.

Scan het pand, besparing voor verzekering en klant (winnende idee)
Hoe kunnen we schade voorkomen bij bedrijfspanden? De oplossing: een periodieke risicoanalyse voor bedrijfspanden door 3Dscanner op je smartphone. De klant doet dit zelf. Wat levert het op? Het verkleint het risico op gevaarlijke situaties en schade, verzekeraar is minder tijd kwijt aan risicoanalyses, zelf doen betekent meer betrokkenheid van de klant én krijgt korting.

Student aan het woord

In mijn studie leer ik een beetje van alles. Een beetje over alle bedrijfsonderdelen: human resources, finance, sales, marketing, operations. Dit is de eerste keer dat ik bij een verzekeraar ben. Eerst dacht ik: misschien een beetje saai, maar ik vind het leuk om te zien dat ze hier ook al die verschillende afdelingen hebben.

 

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

 

Het Verbond bedankt NN Group voor de goede zorgen en alle medewerkers die hebben bijgedragen aan deze geslaagde dag. Wil je meer weten over de Insurance Challenges die de verzekeringssector organiseert voor studenten? Kijk dan op verzekeraars.nl/insurancechallenge.


Was dit nuttig?