Consumenten maken, vaak ongemerkt, dagelijks gebruik van algoritmes. Bijvoorbeeld bij het online boodschappen doen, het plannen van een reis of het kiezen van een passende (zorg)verzekering. Kortom; bedrijven zetten algoritmes, en in toenemende mate Artificial Intelligence (AI), in om data te kunnen benutten voor het verbeteren van processen, producten en diensten.
Roep om duidelijkheid
Door de toename van het gebruik van algoritmes wordt de roep om verantwoord omgaan met data sterker. Vooral consumenten en politici maken zich zorgen over onder andere transparantie en begrijpelijkheid. Deze ontwikkeling is voor InnoValor aanleiding geweest om een oplossing te zoeken. Het resultaat, de Algoritmewijzer, is ontwikkeld binnen het co-innovatieprogramma Digital We en een oplossing die bewustwording en kennis onder consumenten vergroot.
Pilot Algoritmewijzer Verzekeringssector
Partijen die zich aanmelden voor deelname aan de pilot worden gevraagd om de Algoritmewijzer op de website toe te passen waar de betreffende dienst wordt aangeboden. InnoValor biedt ondersteuning bij de implementatie en voert gebruikersonderzoek uit. Dit onderzoek richt zich op de nut en noodzaak en bruikbaarheid vanuit zowel organisatie- als gebruikersperspectief. In een aantal sessies worden vervolgens de belangrijkste inzichten besproken vanuit beide perspectieven.
Aanmelden
Is jouw organisatie bezig met het inzetten van algoritmes in de dienstverlening en wil jij de Algoritmewijzer ook toepassen? Meld je dan aan voor deze pilot bij Ruud Kosman, Senior Advisor bij InnoValor.
Kosten
De kosten voor deelname aan de pilot bedragen 10.000 euro.
Over Digital We
Digital We is een co-innovatieprogramma, gefaciliteerd door InnoValor. Hierin worden digitale ontwikkelingen geduid en de impact vertaald naar organisaties. Deelnemers aan dit programma zijn onder andere DUO, RVO, het Kadaster en de Universiteit Twente.
Ethisch kader datatoepassingen
De verzekeringsbranche heeft in juni 2020 als een van de eerste sectoren in Nederland een ethisch kader voor datatoepassingen geïntroduceerd. Het kader bestaat uit diverse vereisten met uitgangspunten waar verzekeraars mee aan de slag kunnen vanuit het centrale principe 'klantvertrouwen'. Het is een hulpmiddel om zorgvuldig te kunnen bepalen welke datagedreven technieken verzekeraars (willen) toepassen en waarom.
Meer informatie: 'Verzekeraars aan de slag met ethisch kader'