Om ondernemers te helpen bij het aanpakken van deze problematiek hebben risicodeskundigen van netwerk mobiliteit & transport, verenigd in het Verbond van Verzekeraars en het Register RRP (NVVK), twee handreikingen ontwikkeld. Een voor mobiliteitsbedrijven (versie 3.3) en een voor logistieke -en transportbedrijven (versie 2.4). Met behulp van deze handreikingen kunnen risicoklassen bepaald worden en daarmee het gewenste preventie- en beveiligingsniveau.
Beide handreikingen zijn eind 2023 opnieuw door de netwerkleden beoordeeld waarbij mede gekeken is naar de ervaringen in praktijk. Zij concluderen dat de opzet en indeling nog actueel zijn. In de handleiding voor Transportbedrijven is dit jaar aan de matrix in paragraaf 5 toegevoegd dat de genoemde bedragen zijn per voertuig, aanhanger, oplegger of goederen van derden die tijdelijk worden opgeslagen op het buitenterrein.
De handleidingen sluiten goed aan op de Verbeterde Risicoklassenindeling van het CCV, VRKI 2.0. Met de handreikingen kunnen verzekeraars en mobiliteits-, transport- en logistieke bedrijven hun risicoklasse bepalen.