“In eerste instantie geloofde ik mijn ogen niet. Ik ging ook enorm aan mezelf twijfelen. Had ik ‘m hier wel neergezet? Helaas, van mijn net nieuwe fiets was niks meer te bekennen, terwijl ik ’m wel dubbel op slot had gezet én had vastgemaakt aan het fietsenrek.” Koudijzer heeft diezelfde dag aangifte gedaan bij de politie en inmiddels al een nieuwe besteld. “Gelukkig had ik mijn fiets wel verzekerd, maar ik krijg niet alles vergoed. De losse accessoires (fietsslot, mandje en fietstassen) zijn niet meeverzekerd en daarnaast is mijn nieuwe fiets ook nog eens honderd euro duurder. Bovendien moet ik nu vier maanden wachten tot die nieuwe fiets kan worden geleverd. Balen dus, want ik ben voor mijn vervoer afhankelijk van die fiets!”
Analyse aangiften
De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) heeft de zomervakantie gebruikt om de aangiftecijfers te analyseren. Daaruit blijkt dat er in het eerste halfjaar al ruim 9.600 keer aangifte is gedaan van e-bikediefstal, terwijl de teller vorig jaar nog op 7.260 stond. “Uit de cijfers blijkt ook dat er in het tweede kwartaal van dit jaar de helft meer aangiften zijn gedaan dan in het eerste kwartaal (5.752 tegenover 3.836). Daarmee wijkt de e-bikediefstal behoorlijk af van de algemene trend in diefstallen en inbraken die al jaren afnemen. Het aantal aangiftes van gewone fietsen is namelijk met 38 procent gedaald in de eerste zes maanden.”
Betere registratie
Een woordvoerder van S.A.F.E. noemt de diefstalontwikkeling van de e-bikes “verontrustend”. “We hebben het over een jaarlijkse schadelast van zo’n 600 miljoen.”
Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, waaronder bewaakte stallingen, pleit de organisatie voor een betere registratie. Om diefstal te voorkomen of om de pak- en terugvindkans te vergroten. “Vergelijk het maar met auto’s. Een gestolen auto in ons land staat binnen twee uur internationaal gesignaleerd. Daardoor is het aantal autodiefstallen drastisch gedaald.”
Meer preventie
S.A.F.E. studeert inmiddels op de mogelijkheden voor een (betere) registratie en pleit intussen ook voor meer preventie. “E-bikebezitters kunnen zelf veel doen om diefstal te voorkomen. Denk aan het gebruiken van twee verschillende sloten, maar vooral ook aan een track & trace-systeem. Van de gestolen fietsen met dit systeem wordt tachtig procent teruggevonden.”
Ook Marianne Koudijzer heeft gekozen voor een ingebouwd track & trace-systeem op haar nieuwe fiets. “Dat kost me nog eens tweehonderd euro extra, maar dat heb ik er wel voor over. Ik heb me laten vertellen dat ze daardoor niet alleen sneller terugkomen, maar ook minder snel worden gejat. Dat hoop ik dan maar.”
"Van de gestolen fietsen met een track & trace-systeem wordt tachtig procent teruggevonden."