Volgens Moors is het de kern van duurzame inzetbaarheid: “Van meebewegen en ons constant moeten aanpassen, kunnen we ontzettend veel leren. Wij werken binnen NN veel samen en sinds de lockdown moest dat ineens op afstand. Dat bleek best een uitdaging. Maar juist omdat je ineens met z’n allen in dezelfde situatie zit en je aan bijzondere omstandigheden moet aanpassen, ontstaan er nieuwe ideeën en manieren van samenwerken.
Serie over duurzame inzetbaarheid
In een serie interviews over duurzame inzetbaarheid in de verzekeringssector is vandaag het woord aan Bernadette Moors, lid van het Regieteam Sociale Agenda en hoofd HR Nederland bij Nationale-Nederlanden (NN Group). Zonder mensen geen diensten en zonder diensten geen financiële dienstverlener. NN wil dat medewerkers hun talent kunnen inzetten, zich kunnen ontplooien en daardoor optimaal kunnen bijdragen aan de financiële dienstverlening aan de klanten. Hoe vertaalt Moors dit naar duurzame inzetbaarheid van medewerkers?
Verbinding als basis
Ze benadrukt dat die verbinding ook aan de basis heeft gestaan van de Sociale Agenda. “Voor het gezamenlijk ontwikkelen van een ambitie en een visie op de arbeidsmarkt is verbinding nodig. Het is ook belangrijk dat we de krachten bundelen, want als sector hebben we veel gemeen. Hoe kunnen we onszelf beter profileren als werkgever? En hoe brengen we ons beleid verder, bijvoorbeeld als het gaat om digitalisering?”
Continu ontwikkelen
Het eerste thema van de Sociale Agenda schetst de ‘Omgeving van de sector’ via trends als consolidatie, digitalisering, veranderende klantbehoeften en andere verdienmodellen. “Om hierop te kunnen inspelen, moet je je wel bewust zijn van de benodigde competenties. Het is duidelijk dat je jezelf continu moet ontwikkelen. Dat noemen we duurzame inzetbaarheid. Het is ook belangrijk dat we in onszelf blijven investeren. Niet alleen in onze huidige functie, maar ook daarbuiten”, vindt Moors. NN maakt gebruik van een profiel met houding, vaardigheden en gedrag. “Dat geeft richting. Wat kan ik ontwikkelen en hoe kan ik daarmee bijdragen aan de koers van NN? Het is een vanzelfsprekend onderwerp in de gesprekken die we met elkaar hebben.”
Wie ben ik?
“Het vaststellen van een profiel is een belangrijke stap”, benadrukt Moors, “maar praktische hulpmiddelen zijn vervolgens net zo belangrijk. Vragen als wie ben ik, wat wil ik en hoe kan ik dat bereiken staan hierbij centraal. Kortom, waar kan ikzelf mee aan de slag, ook door anderen daarin mee te nemen?” Zo biedt NN alle medewerkers loopbaancoaching aan, maar kan iemand ook een aanvraag doen voor een omscholingstraject, bijvoorbeeld richting IT-posities. Moors: “Voor IT-posities zijn er veel vacatures. Ook doordat huidig werk gaat veranderen of verdwijnen. Wij willen zoveel mogelijk kansen binnen het bedrijf creëren om op die digitalisering in te spelen.”
E-learning Data & AI
Juist omdat het gebruik van Data en Artificial Intelligence (AI) niet meer is weg te denken uit het vakgebied, vindt NN het van belang dat alle medewerkers snappen waarom dit zo belangrijk is. “Dat doen we door het te koppelen aan de eigen werkzaamheden. Zo hebben we voor iedereen een e-learning ontwikkeld. Dat maakt inzichtelijk wat het gebruik van data en AI voor medewerkers betekent”, legt ze uit. “Op die manier zorgen we voor breed gedragen kennis over nieuwe en toekomstige vaardigheden. Delen van kennis dus, om er samen beter in te worden.”
Samen beter worden
Samen beter worden, oftewel de uitdaging om de hele keten effectief te laten werken en wendbaar te zijn. Het is een vraagstuk waar de mogelijkheid om zelf de regie te nemen een belangrijk onderdeel van vormt. “Dit blijven wij stimuleren door het te faciliteren, maar ook door te zorgen dat het een vanzelfsprekend onderwerp is in gesprekken. Als je mensen kunt inspireren het beste uit zichzelf te halen, dan bouw je teams met de juiste ‘mindset’. Vanuit de gedachte dat je capaciteiten kunt opdoen voor jezelf en voor de organisatie.” Als voorbeeld noemt ze de ‘conversationstarter’. “Dat zijn vragen die je helpen om het gesprek voor te bereiden over de competenties die belangrijk zijn voor jou én voor de organisatie.”
Bernadette Moors
Juiste mindset
Teams vormen met de juiste ‘mindset’ is des te uitdagender in een sterk veranderende omgeving, meent Moors. “Tot voor kort bevonden wij ons in een hoogconjunctuur, maar de coronapandemie heeft alles snel veranderd.” Toch gelooft ze wel dat het “altijd noodzakelijk is om te transformeren, zodat je als bedrijf relevant en toekomstbestendig blijft voor je klanten. Dat betekent dat sommige bedrijfsonderdelen krimpen, terwijl er in andere juist wordt geïnvesteerd om nieuwe business te laten groeien.”
En dat doet NN goed, getuige het feit dat de verzekeraar vorig jaar 175 kaarsjes mocht uitblazen. Moors (lachend): “Deze coronatijd heeft de digitalisering zo versneld dat het niet meer is weg te denken. Plaats en tijdsonafhankelijk werken is dankzij de investering van de afgelopen jaren mogelijk geworden. Maar ook als ik aan mijzelf denk of aan collega’s waarvan het leven nu op z’n kop staat; het benadrukt het belang om je te blijven ontwikkelen. Gelukkig kan onze sector daar goed in mee.”
Proactief in beweging
Ook aan Moors de slotvraag op welke ambitie van de Sociale Agenda 2019-2021 dit jaar moet worden ingezet. Ze twijfelt niet. “Het volop inzetten op het proactief in beweging krijgen van mensen, daar gaat het om. Dus weghalen wat mensen weerhoudt om aan hun ontwikkeling te werken. Dan heb ik het over omscholing, het sociaal plan meer normaliseren, zichtbaar maken dat we midden in de maatschappij staan, zodat collega’s vooruit kunnen kijken en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.”
Dat reorganiseren een vast onderdeel is van de bedrijfsvoering van NN speelt daarbij een belangrijke rol. “Er moet niet alleen een vangnet zijn met een realistische vertrekvergoeding, maar ook een focus op ontwikkeling. We kunnen niet altijd voorkomen dat iemand zijn of haar baan verliest. En als het gebeurt, dan willen we wel graag dat iemand elders weer een baan vindt.”
Vooral door corona ervaart niet iedereen op dit moment de prikkel om in beweging te komen of te blijven. “En juist daarom”, besluit Moors, “moeten we ervoor zorgen dat duurzame inzetbaarheid een onderwerp van gesprek is en blijft. Het succes wordt bepaald door je eigen veerkracht in combinatie met wat de werkgever je biedt.”
Sociale Agenda 2019-2021
Werkgevers en werknemers in de verzekeringsbranche omarmen sinds 2014 een gezamenlijke visie op arbeid, een unicum in Nederland. Hoe geven de betrokken organisaties zelf invulling aan de ambities die in de gezamenlijke ‘Sociale Agenda 2019-2021’ zijn opgenomen? In deze serie gaan teamleden van de werkgroep in op de vraag hoe zij medewerkers stimuleren om zelf de regie te nemen over hun loopbaan.
Het Verbond van Verzekeraars en de vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie starten geregeld gezamenlijke projecten voor werkgevers en werknemers in de verzekeringssector. De Sociale Agenda is daar een mooi voorbeeld van. De financiering van deze projecten komt voort uit premies die lang geleden door verzekeraars zijn betaald ten behoeve van de werkgelegenheid in de sector. Echter, deze financieringsbron raakt op. Momenteel overleggen partijen met elkaar hoe zij de financiering voor de verzekeringssector kunnen vormgegeven, zodat de voor de sector belangrijke gezamenlijke producten en diensten behouden blijven.