Allereerst ging Doornbos in op een aantal maatschappelijke trends die Motivaction ziet:
“Vooral ingegeven door technologie zijn mensen steeds minder geneigd om veel moeite te doen om hun doelen te bereiken. Het draait dus steeds vaker om gemak. Dat blijkt onder andere uit het feit dat steeds meer mensen een e-bike hebben en vaker eten laten bezorgen.” Daarnaast ziet hij twee duurzaamheidstrends. Voor Nederlanders wordt het milieu steeds belangrijker, van stijging van 61% in 2001 naar 82% in 2022. Ook consumeren steeds meer mensen bewuster.
“De derde groep trends gaat over emancipatie en multiculturaliteit”, vervolgt hij. “Hoewel berichten in de media anders suggereren, zien we dat de steun voor deze twee toeneemt. Zo neemt de steun voor het adopteren van kinderen toe, van 60% in 1999 naar 82% in 2022. En zo vindt in 2022 63% van de Nederlanders dat allochtonen onze samenleving verrijken. In 1998 was dat maar 44%. En als laatste wordt er, met name bij jongeren, een toenemende behoefte aan huiselijke gezelligheid en gerichtheid op de eigen kring geconstateerd.”
Naast deze stijgende trends zette Doornbos 5 betrekkelijk stabiele trends of thema’s op een rij die volgens hem relevant zijn voor de verzekeringssector:
Maatschappelijk bewustzijn
Interesse in het milieu, maatschappelijk verantwoord ondernemen, bewuster consumeren, gezond leven en het streven naar een betere maatschappij. Voor ongeveer een derde van de Nederlanders is dit een relevant thema. Volgens Doornbos lijkt 2008, de kredietcrisis, een kantelpunt, want toen daalde de relevantie van 40% naar 30%. De zorgen over het milieu en duurzaamheid nemen sindsdien iets toe, maar de concrete vertaling naar het eigen (koop)gedrag blijf achter.
Eigen versus collectief bewustzijn
Midden in het leven staan, genieten van wat het leven te bieden heeft en van alles een feestje willen maken. Uit de presentatie blijkt dat het collectivisme iets afneemt. Dit thema is eveneens voor ongeveer een derde van de Nederlanders relevant. Hij ziet wel dat het collectief bewustzijn afneemt en dat de behoefte aan genieten en feesten toeneemt. We worden individualistischer.
Het leven leven
Ontdekken, openstaan voor anderen en risico’s (willen) nemen. Volgens Doornbos neemt de risicobereidheid in de samenleving iets toe (van 25% naar 30%) en hij ziet ook dat meer mensen zich terugtrekken in hun ‘eigen bubbel’.
Fatalisme
Het gevoel dat je weinig invloed op je eigen leven kunt uitoefenen, het onvermogen om bij te sturen, maar wel op zoek naar meer diepgang en betekenis. Ongeveer 40% van de Nederlandse consumenten geven aan problemen te hebben met het verwerken van informatie en het maken van keuzes.
Vertrouwen
Vertrouwen hebben in mens en techniek. Het vertrouwen dat mensen hebben in techniek is in de afgelopen jaren iets afgenomen, van circa 85% in 2010 naar ruim 70% in 2022, maar blijft hoog. Het vertrouwen in de mens stabiel, zo rond de 60%.
Klantdenken
Op basis van deze trends en het Mentality-model van Motivaction werkte hij vervolgens drie klantgroepen uit. De aangehaakten. De afgehaakten. En de ego’s. Wie zijn deze mensen? En wat houdt hen bezig? De percentages in de onderstaande afbeeldingen is een weergave van de verdeling van de Nederlandse samenleving. (Klik op de afbeelding om in te zoomen)
1 De aangehaakten
Dit zijn maatschappijkritische mensen waarvoor duurzaamheid en maatschappelijk bewustzijn belangrijk zijn. Zij begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt en schikken zich daar in. Ook begrijpen zij de achterliggende principes van solidariteit en collectiviteit.
Trends: Duurzaamheid | Dalend materialisme | Bewust consumeren | Emancipatie | Multicultureel | Gemak
2 De afgehaakten
Deze groep mensen heeft het gevoel dat ze in de steek worden gelaten door de maatschappij. Ze lijken het contact met de samenleving kwijt te zijn. Verzekeren is puur risico’s afdekken. Ze hebben geen gevoel bij de achterliggende principes zoals solidariteit en collectiviteit. Trends: Gemak | Fatalisme
3 De ego’s
Deze mensen zetten zichzelf voorop en kijken naar verzekeringen vanuit hun eigen perspectief. In de keuzes leggen de principes van solidariteit en collectiviteit het uiteindelijk af tegen de keuze voor zichzelf.
Trends: Gemak | Multiculturaliteit | Emancipatie | Duurzaamheid
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus zijn gedefinieerd op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek. En tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag. Weten tot welk milieu jij behoort? Doe de test op motivaction.nl.