Het VN-verdrag voor de rechten van personen met een beperking is in de zomer van 2016 door de Eerste Kamer aangenomen. De Wet gelijke behandeling is daarop aangepast. “In een notendop wordt daarin bepaald dat mensen met een beperking op voet van gelijkheid mee moeten kunnen doen”, legde Evert Verkade van het ministerie van VWS meteen aan het begin van het webinar uit. “Dat geldt dus ook voor de digitale toegankelijkheid.”
Volgens Verkade zijn er in Nederland nog veel drempels, terwijl “we juist willen dat mensen onbeperkt mee kunnen doen”. Hij refereerde in dat kader aan het programma ‘Onbeperkt meedoen’ van VWS, dat zich richt op vijf doelstellingen, variërend van toegankelijk bouwen en de toegankelijkheid van het openbaar vervoer tot de digitale toegankelijkheid. “Die doelstellingen bereiken we niet door een druk op de knop in Den Haag, maar door samen te kijken wat nodig is om de toegankelijkheid te vergroten.”
Cijfers
Ron Beenen van de Stichting Acccesibillity nam de deelnemers daarom maar even mee voor een kort lesje digitale toegankelijkheid. “De cijfers spreken boekdelen”, benadrukte hij. “Maar liefst twaalf procent van de Nederlandse bevolking heeft moeite met horen, zien of bewegen. In totaal zijn zo’n 100.000 mensen blind, 250.000 slechtziend en 700.000 mensen zijn kleurenblind.” Het merendeel van die laatste groep bestaat overigens uit mannen, weet Beenen, “omdat één op de twaalf mannen kleurenblind is”.
Hij wilde er maar mee zeggen dat het “best handig is” om van begin af aan na te denken over ‘design for all’. “Het kan behoorlijk duur uitpakken als je later herstelwerkzaamheden moet laten verrichten, maar buiten dat blijkt ook dat meer dan zestig procent van wat je doet voor een betere digitale toegankelijkheid, positieve gevolgen heeft voor de kwaliteit van je website. En het maakt je website ook nog eens beter vindbaar door zoekmachines. Dat is mooi meegenomen, toch?”
Onderzoek Verbond
Anton Bosman (NN Compliance), voorzitter van het Platform Klantbelang en Reputatie, ging kort in op een onderzoek dat het Verbond heeft laten doen. “Wij wilden graag een nulmeting laten doen om te weten hoe onze branche ervoor staat. Uit de resultaten blijkt dat de navigatie en structuur van de websites goed in elkaar steken, maar er nog wel de nodige aandachtspunten zijn.”
Beenen gaf bijvoorbeeld de tip om de muis eens weg te leggen en alleen met het toetsenbord te navigeren. Als dat niet (zelfstandig) lukt, haken mensen af en dat is een gemiste kans, meent hij.
Hetzelfde geldt voor contrast. Lichtgele letters op een witte achtergrond is niet zo’n goed idee. “Kijk eens of je makkelijk met je mobiel in de zon iets kan lezen”, aldus Beenen. “Dat is zo ongeveer hetzelfde beeld als wat mensen met staar zien.”
Korte demonstratie
Falco van Dinteren, slechtziend en dus ervaringsdeskundige, gaf een korte demonstratie waar slechtzienden zoal tegenaan lopen. “Ik werk met dezelfde apparatuur als iedereen, alleen de aansturing verschilt.” Van Dinteren werkt bijvoorbeeld met een braille-leesregel en met een toetsenbord in plaats van met een muis. “Dat betekent dat ik veel moet navigeren en dat kost naast tijd ook vaak irritatie. Het zou mij veel ergernis schelen als ik meteen naar de hoofdpagina kan. En neem iets simpels als ‘lees verder’. Als dat vijf keer op een pagina voorkomt, hoor ik dat vijf keer, maar waar het over gaat?”
Simpele tip is om Lees verder uit te breiden met bijvoorbeeld de uitvaartverzekering of het pensioen. “Lees verder over je pensioen zegt immers meer dan alleen lees verder. Bijkomend voordeel is dat de SEO-waarde daarmee ook meteen omhoog gaat.”
Laaghangend fruit
Van Dinteren riep verzekeraars tot slot op om werk te maken van hun toegankelijkheid. “Mensen willen graag zelfstandig digitaal meedoen en ik zou verzekeraars willen aanraden om niet alleen aan hun website te denken, maar ook aan apps. Sterker nog, begin met die app, want die is makkelijker toegankelijk te maken dan een website. En als je plaatjes op je website hebt, vertel er dan bij wat het is: man in pak loopt kantoor binnen. Dat is voor mij al genoeg.”
Bosman voegde daaraan toe dat er nog genoeg laaghangend fruit is. “Laat eens iemand die blind is toetsen wat er fout is op je website. Of zet het geluid uit en laat de makers van een filmpje er dan nog eens naar kijken. Bewustwording is het allerbelangrijkste. Begin daarmee en doe niet alles in één keer”, zo besloot Bosman.