Volgens Gast zijn er in iedere business nog stappen te zetten. Om een voorbeeld te geven, verwijst hij naar de WebAIM Million. Een wereldwijd onderzoek naar de home pages van de top 1.000.000 websites. Uit dit onderzoek blijkt dat iedere onderzochte pagina gemiddeld 59.6 WCAG errors bevat. WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. “Zijn we soms vergeten dat het internet voor iedereen bedacht is?” vraagt Gast zich hardop af. In Nederland zijn er 2,2 miljoen mensen met een beperking. Dit kan visueel, cognitief, fysiek of psychisch zijn, maar denk ook aan de mensen met een tijdelijke beperking of het groeiend aantal ouderen in onze samenleving. “Dus eigenlijk kan iedereen vroeg of laat te maken krijgen met een beperking. Dat is belangrijk om je te beseffen.”
Man met een missie
Het thema ‘toegankelijkheid’ heeft hem gegrepen en niet meer losgelaten. Hij maakte van toegankelijkheid dus zijn missie: Schiphol krijgt de meest toegankelijke airport website in de wereld. Hoe ging hij te werk? “Je hebt in eerste instantie gewoon een gekke ‘Gast’ nodig. En dat was ik!”
Om erachter te komen wat de 80% meest bezochte pagina’s van de website waren, ging hij met Google Analytics aan de slag. Vervolgens testte hij met behulp van Axe Core de pagina’s handmatig op toegankelijkheid. “Wat bijvoorbeeld uit mijn testen kwam, was dat het contrast op sommige plekken nog iets verbeterd kon worden. Witte tekst op een gele achtergrond ziet er qua design lekker uit, maar qua contrast is het helaas niet voldoende.” Ook lichtblauw, lichtgroen en oranje zijn lastige kleuren in combinatie met witte teksten. “Toch zie je die voorbeelden nog vaak terug op webites of in apps.”
Ook op de websites van verzekeraars komt hij dit soort dingen tegen. Zo stuitte hij op oranje knoppen met witte tekst, een lichtgroene achtergrond met witte tekst of lila linkjes op een witte achtergrond. Deze combinatie komen niet door de toegankelijkheidstest. “En dat is toch zonde, want deze knoppen zijn eigenlijk de belangrijkste op een website.”
Gast is zich ervan bewust dat het lastig kan zijn om een huisstijl helemaal om te gooien om aan toegankelijkheidsnormen te voldoen. Toch zijn er volgens hem wel oplossingen, want een huisstijl bevat altijd wel een paar bruikbare kleuren. Zo heeft Schiphol ook huisstijlkleuren die, als het om een goed kleurencontrast gaat, niet bruikbaar zijn, maar ook een aantal kleuren die prima voldoen. Het aanpassen van kleuren was binnen Schiphol Group volgens Gast daarom geen lastige discussie. Iedereen had namelijk hetzelfde doel voor ogen: optimaal toegankelijk zijn.”
Spread the love
Na een paar maanden waren al veel dingen opgelost. Niet alles, maar we waren op de goede weg.” Om nog meer bewustwording onder zijn collega’s te creëren, hing hij het kantoor vol met posters over toegankelijkheid. Daarnaast gaf hij presentaties. “Ik verspreidde mijn passie voor toegankelijkheid binnen het bedrijf.”
En toen was het tijd voor de gebruikerstest, waarbij ervaringsdeskundigen (mensen met een beperking) en collega’s betrokken waren. Daar keek Gast ontzettend naar uit. “Dan pas kom je erachter of websites en apps echt voor iedereen bruikbaar zijn.” Vervolgens hielp stichting Accessibility bij het oplossen van de gevonden problemen. Voor Gast is deze stichting een grote, deskundige vraagbaak.
Definition of Done
Om ervoor te zorgen dat toegankelijkheid de nodige aandacht blijft houden, is dit thema opgenomen in de Definition of Done van het Scrum team. Het is een checklist met activiteiten die voor iedere User Story afgevinkt moet worden. Een User Story is volgens Gast namelijk pas echt klaar als het aan alle punten voldoet, ook wat betreft toegankelijkheid. Daarnaast test hij de site maandelijks op toegankelijkheid verbeterpunten én heeft ieder team een Accessibility Champion.
Gast vindt werken aan toegankelijkheid geen rocket science, maar het is wel een kwestie van de tijd nemen en doen. “Do it! Wees een beetje lief voor elkaar en sluit geen mensen uit.”