Skip to Content

Algemeen directeur Titus Visser is ‘overall’ tevreden over de diefstalcijfers tot nu toe, maar op sommige punten maakt hij zich wel wat zorgen. “Neem bijvoorbeeld BMW en Audi, die beide een fors hoger diefstalrisico hebben. Als we alleen al kijken naar de Audi A1, dan hebben we te maken met een stijging van het aantal diefstallen van 63 procent. Dat is wel heel fors.”

Trend
Echt grote zorgen maakt de stichting zich over de diefstal van auto’s met als hoofdbrandstof elektriciteit. En dan vooral van het merk Toyota. “We kunnen inmiddels niet meer van een incident spreken”, benadrukt Visser. “Even ter vergelijking: vorig jaar werden er zes (hybride) Toyota’s gestolen. Nu zijn dat er 55: in januari 20, in februari 12 en op 20 maart stond de teller al op 23.”
Opvallend is dat vooral de hybride Toyota RAV 4 populair is. Van de 25 gestolen auto’s zijn er bovendien maar vier teruggevonden. “Vooralsnog tasten wij in het duister waar de plotselinge populariteit voor Toyota vandaan komt. Als importeur van Toyota onderzoeken we hoe we deze trend zo snel mogelijk kunnen doorbreken”, aldus Rens Braat, Manager After Sales Service van Louwman & Parqui B.V.