Skip to Content

In het 3e kwartaal van 2022 bezochten 367.000 mensen Geldfit. Een verdrievoudiging ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van initiatiefnemer Stichting Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Wat merken jullie van de groeiende geldzorgen?

“Ook onder onze leden zien wij mensen die meer moeite hebben om hun vaste lasten te betalen. Dat vertaalt zich bij ons in meer verzoeken om premies gespreid te betalen en dus een toename van het aantal betalingsregelingen. In eerste instantie proberen onze medewerkers om samen met het lid tot een passende oplossing te komen. Maar dat doen ze alleen als dat verantwoord is.”

Wat bedoel je daar mee?

“Financiële problemen zijn soms heel persoonlijk en complex. En vaak groter dan ze in eerste instantie lijken, zeker als bijvoorbeeld een omstandigheid als een verslaving of andere problematiek de achtergrond is van een geldprobleem. In zulke gevallen is vaak professionele hulp nodig. In de basis is zorgdragen voor het welzijn van inwoners een taak van de gemeente, vaak in samenwerking met hulpinstanties. Uit onderzoek blijkt echter dat het gemiddeld helaas zo’n vijf jaar duurt voordat mensen met financiële problemen in de reguliere schuldhulpverlening terechtkomen. Dat kan bijvoorbeeld door versnippering van het hulpaanbod komen, waardoor men niet precies weet bij welke instantie ze moeten aankloppen. Maar ook bewustwording speelt een rol; het duurt soms lang voordat mensen beseffen dat ze écht hulp nodig hebben. En vaak is het zelfs al te laat. Als coöperatie die haar leden helpt om risico’s te beperken, willen we dat soort scenario’s helpen voorkomen. Als sprake is van geldproblemen, wijzen we hen daarom actief op de mogelijkheden die Geldfit biedt.”

Wat is Geldfit?

“Geldfit is een online platform van de NSR. Op deze website vinden mensen gratis informatie om grip te krijgen op hun geld. Het fijne van Geldfit is dat het één loket is waar allerlei soorten hulp samenkomt. En iedereen is welkom. Verder is het laagdrempelig, want je kan er een anonieme geldtest doen. Je houdt dus zelf de regie. Op basis van de testuitslag zijn er verschillende wegen te bewandelen, van handige geldtips tot zwaardere financiële hulp in de buurt. Eén van de grootste pluspunten vind ik trouwens de telefoonlijn. Mensen komen via 0800-8115 in contact met specialisten die een luisterend oor bieden, gericht advies geven en kunnen doorverbinden naar lokale hulp. Via Geldfit komen mensen met geldproblemen naar mijn indruk sneller in contact met de hulp die ze zoeken, dan wanneer zij zich moeten wenden tot een regulier schuldhulptraject. Geldfit draagt ook echt bij aan vroegsignalering van problemen en zeker als het om dreigende schuldproblematiek gaat, is dat cruciaal.”

Om ervoor te zorgen dat mensen Geldfit weten te vinden, streeft de NSR er onder andere naar dat zoveel mogelijk bedrijven hun klanten doorverwijzen. Univé doet dat ook al 1,5 jaar. Waarom hebben jullie je aangesloten?

“Omdat het doel van Geldfit, een financieel gezond Nederland, heel goed aansluit bij wat wij elke dag doen: samen zorgen voor zekerheid. En nee, wij konden 1,5 jaar geleden niet in een glazen bol kijken, maar in deze tijden van hyperinflatie en energiearmoede zijn we nog altijd ontzettend blij dat we ons aan de NSR hebben verbonden. Met Geldfit hebben onze medewerkers een uitstekend middel in handen waarmee ze onze leden in financiële nood niet te hoeven laten vallen. Ze kunnen zo meer bieden dan waar hun invloed ophoudt. Natuurlijk zou ik willen dat onze medewerkers die zorg en aandacht ook konden bieden, maar schuldhulpverlening is een specialisme waar we bij Univé zelf niet over beschikken. Daarom zien wij de NSR als een belangrijke en waardevolle partner.”

Stel, je sluit je als organisatie aan. Hoe gaat meedoen dan in zijn werk?

“De NSR ontzorgt organisaties die zich aansluiten. Hoe? Met webinars voor medewerkers over hoe zij bijvoorbeeld een lastig gesprek kunnen voeren. Ook zijn er toolkits beschikbaar met kant-en-klare middelen voor particuliere en zakelijke klanten. Denk dan aan ervaringsverhalen, afbeeldingen, banners, advertenties en andere middelen die direct toegepast kunnen worden. Je hoeft alleen nog maar te bepalen op welk moment in de klantreis je de middelen inzet.”

Kan je een voorbeeld geven van wanneer jullie doorverwijzen?

“We attenderen leden het liefst zo vroeg mogelijk op Geldfit. Daarom verwijzen we ernaar op onze webpagina over betalen. Ook benoemen we Geldfit op een aanmaning. Het kan natuurlijk gebeuren dat iemand een keertje vergeet te betalen, maar misschien is er toch meer aan de hand. Onze leden worden dan geprikkeld om eens een kijkje te nemen op de website. We verwijzen uiteraard ook door wanneer iemand contact met ons opneemt voor een betalingsregeling. En laat ik de landelijke campagnes van de NSR niet vergeten. Door berichten die wijzen op de Nederlandse Schuldhulproute op onze social media-kanalen te plaatsen en in onze nieuwsbrieven op te nemen, hopen we het effect hiervan te helpen vergroten.”

Ik kan me voorstellen dat zo’n toolkit dan goed van pas komt.

“Zeker. De kant-en-klare middelen schelen ons en andere deelnemende bedrijven overigens niet alleen veel werk. Ze dragen ook bij aan de herkenbaarheid van Geldfit. Het kan zomaar zijn dat iemand die het financieel moeilijk heeft bij meerdere organisaties betalingsproblemen ziet ontstaan. Als ook die bedrijven op dezelfde manier doorverwijzen, versterkt dat de bekendheid van en het vertrouwen in de NSR. En herhaling en vertrouwen stimuleert een bezoekje aan Geldfit.nl. Het is de kracht van het collectief die het doet.”

Doen er al veel bedrijven mee?

“Ja. Inmiddels zijn de meeste bedrijven die voorzien in de eerste levensbehoeften aangesloten bij de NSR. Van woningcorporaties, gemeenten, zorgverzekeraars, nutsbedrijven tot banken. En ook steeds meer andere bedrijven doen mee. Daar ben ik blij om, want zoals ik al zei is herkenbaarheid en herhaling belangrijk. Het verlaagt de drempel om hulp te zoeken als je geldzorgen hebt.”

Wat zou jij verzekeraars en andere bedrijven die nog niet meedoen, willen meegeven?

“Tegenwoordig is het meten van consumentengedrag gewoongoed voor bedrijven. Inzichten over waar, wanneer en waarom klanten contact zoeken of informatie tot zich nemen, maken behoeften duidelijk. En geven richting aan hoe daarin te voorzien. Schuldhulp is niet een behoefte waar veel bedrijven primair in voorzien. Terwijl hun betalingstraject de groei van precies die behoefte steeds vaker zal weergeven. Merk je dat klanten moeite hebben met betalen? Wijs ze dan niet per definitie af. Sluit je aan bij de NSR en breng klanten in financiële nood in een zo vroeg mogelijk stadium in contact met Geldfit. Twijfel je nog? Stel je vragen dan gerust aan de NSR. Of neem contact op met mij. Ik vertel je graag meer over onze ervaring.”

Verzekeraars en de NSR
Het Verbond van Verzekeraars is projectpartner van de Nederlandse Schuldhulproute en stimuleert leden actief om zich aan te sluiten. Is jouw organisatie lid van het Verbond en willen jullie deelnemen? Neem dan contact op met Patricia Swienink, programmamanager Klantbelang bij het Verbond.