In het derde kwartaal hebben in totaal 367.000 mensen de website van Geldfit bezocht. Dat is ruim drie keer zoveel als in hetzelfde kwartaal van 2021. Daarnaast is het aantal mensen dat via het gratis nummer 0800-8115 belde voor hulp verdubbeld. Hun grootste zorg? De hoge energiekosten. Volgens Geldfit ging maar liefst driekwart van die gesprekken over de hoge energierekening.
Grip op energierekening
Bijna de helft van alle bezoekers heeft niet alleen inzicht gekregen in de eigen situatie, maar ook ontdekt welke stappen zij zelf kunnen zetten om weer grip te krijgen op de energierekening. Denk aan energiecoaches die kunnen helpen met bespaartips, budgetcoaches, maar ook aan het aanvragen van een energietoeslag bij de gemeente.
Campagne Grip op je geld
Om nog meer mensen de weg naar passende hulp te wijzen, is Geldfit samen met verzekeraars, energiemaatschappijen, grote werkgevers en 125 gemeenten de campagne Grip op je geld gestart. Via de website of het landelijke telefoonnummer (0800-8115) krijgen mensen inzicht in hun financiële situatie. En als het nodig is, wordt er een passend advies gegeven om financieel gezond te worden of te blijven.
Minister Carola Schouten: "De drempel om hulp te zoeken, is vaak enorm hoog"
In gesprek met Schouten
Minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) was vorige week op bezoek bij het belteam van Geldfit. Zij hoorde de verhalen aan en ging ook in gesprek met mensen over hun geldzorgen. “Veel mensen komen nu voor het eerst in serieuze financiële problemen en zien geen oplossing. Hoe meer bedrijven, gemeenten en verzekeraars dan verwijzen naar Geldfit als centraal punt voor hulp, des te beter het is.”
Je staat er niet alleen voor
Volgens Schouten mag niet worden onderschat hoe belangrijk de ondersteuning is die Geldfit biedt. Als je je rekeningen niet meer kunt betalen, is de drempel om hulp te zoeken vaak enorm hoog. Dan is het fijn als je eenvoudig, ook anoniem, kan bellen of chatten. Ik merk dat het voor mensen in de eerste plaats vooral een opluchting is om hun verhaal kwijt te kunnen. En dat ze beseffen: er is hulp beschikbaar, ik sta er niet alleen voor. Probeer die eerste stap naar hulp dus te zetten, liefst zo vroeg mogelijk.”
Help mee om klanten financieel gezond te houden
Geldfit is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Het doel? Een financieel gezond Nederland. Instellingen en bedrijven die zijn aangesloten zorgen ervoor dat zij mensen met geldzorgen eerder vinden, bereiken en leiden naar passende hulp. Is jouw bedrijf aangesloten bij het Verbond en willen jullie ook meehelpen? Neem contact op met Patricia Swienink, programmamanager Klantbelang & Reputatie bij het Verbond van Verzekeraars.