Skip to Content

Vorige week werden de eerste resultaten van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar het dodelijke ongeluk in Oss bekend. Het verbod dat hierop volgde is “prematuur”. Dekker: “Dit is een rigoureuze maatregel waardoor voor heel veel kinderen in Nederland van de ene op de andere dag ander vervoer geregeld moest worden. Wij pleiten voor een beslissing daarover na uitkomst van het onderzoek.”

Rommeltje
Naar aanleiding van de komst van elektrisch vervoer in Nederland is de bijzondere bromfietsrichtlijn tot stand gekomen en later aangepast. Volgens Dekker ontbreekt het echter aan heldere regelgeving voor deze categorie voertuigen. “Wij hebben heel erg de behoefte aan duidelijkheid vanuit de overheid. Het is nu echt een beetje een rommeltje.” Zo is de regelgeving volgens de voorzitter niet goed ingericht op de veiligheidsrisico’s. “Het is belangrijk deze goed in kaart te brengen. Wij pleiten er dan ook voor om bij de veiligheidsinschatting snelheid en maximum gewicht mee te nemen.”

Aan tafel
Maar met alleen duidelijke wet- en regelgeving is de branchevoorzitter niet tevreden. “Veiligheid zit in onze sector heel diep. Als fabrikant en verkoper moeten onze handleidingen voldoen aan Europese normen. De taak van de overheid is brede voorlichting aan alle weggebruikers over nieuwe voertuigen. We gaan dan ook heel graag met de overheid aan tafel over voorlichting. Maar als sector staan we niet stil. We organiseren workshops voor de branche over innovatie, veiligheid en regelgeving. Het gaat erom dat gebruikers zich optimaal veilig over de weg kunnen bewegen.”

Verplicht verzekerd
En ook met de verzekeringsbranche gaat de sector graag aan tafel. Dekker: “Veel elektrische voertuigen zijn verplicht verzekerd. Maar een betaalbare verzekering voor deze groep voertuigen is moeilijk te vinden. Risicomijding is ons uitgangspunt. Tegelijkertijd blijven we innoveren. Want dat dit een markt is met grote groeipotentie is voor ons meer dan duidelijk.”