Skip to Content

Astrid van Eybergen: “Iedereen wordt beter van de basis”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

“Als je intensief met een bepaald project, onderwerp of zaak bezig bent geweest, is het fijn om daarna terug te gaan naar de basis. Het maakt mij weer creatiever.” Astrid van Eybergen is adviseur Legal & Compliance bij BrandMR en volgde onlangs de online course Basis Verzekeringsrecht van het Verbond en de Universiteit van Amsterdam.

Jarenlang werkte Van Eybergen als rechtshulpcoördinator en specialist polisvoorwaarden bij SRK Rechtsbijstand. Nu bemant ze het klachtenbureau bij BrandMR en houdt zich daarnaast onder andere bezig met compliance-vraagstukken binnen haar eigen organisatie. Juridisch advies op allerlei vlakken dus.

Op het hoogste niveau

“Je denkt misschien; waarom kiest zo’n ervaren iemand voor een basiscursus?”, merkt ze op. “Als je intensief met een bepaald project, onderwerp of zaak bezig bent geweest, kan je de voeling met andere onderwerpen een beetje kwijtraken.” Ze vervolgt: “dat is niet gek, maar het is fijn om daarna terug te gaan naar de basis. Daardoor word je jezelf weer bewuster van het hele speelveld. En van actualiteiten zoals bijvoorbeeld nieuwe wetgeving. Daarnaast hebben de docenten hun eigen kijk op dingen. Door daarnaar te luisteren, blijf je ontvankelijk voor andere inzichten. Dat geeft mij een frisse blik, voorkomt tunnelvisie en maakt me creatiever.”

Dat regelmatig teruggaan naar de basis goed is, geldt volgens Van Eybergen niet alleen binnen het recht. “Hetzelfde geldt in de paardensport, waarin ik naast mijn werk actief ben. Álle dressuurruiters op het hoogste niveau trainen dagelijks de basisoefeningen. Want als de basis weg is, kan een paard de moeilijke oefeningen ook niet correct uitvoeren. Denk daarom nooit dat je te veel ervaring hebt om iets in de basis nog een keer te doen. Iedereen wordt beter van de basis.”

Naslagwerk

Verder pakt ze het naslagwerk van de cursus er regelmatig bij. “Bijvoorbeeld als ik een klacht behandel over polisvoorwaarden die niet goed ter hand zijn gesteld”, legt ze uit. “Dat naslagwerk bevat onder andere interessante informatie van advocaat en docent Pieter Leerink en nuttige verwijzingen naar relevante of actuele jurisprudentie. Dat is handig, want vanuit daar kan ik verder zoeken in onze eigen of andere databank.”

Waarom zo moeilijk?

“En laat je trouwens niet afschrikken door het feit dat dit een online cursus is”, rondt ze af. “Door de afwisseling en leuke docenten vliegt de tijd. En ik herhaal het nog eens: ik vind dat iedereen beter wordt van de basis. Daarom heb ik na afloop een aantal collega’s geattendeerd. Dat zijn mensen met een juridische achtergrond, maar ik heb ook gezien dat iedereen die met verzekeringen bezig is er iets uit kan halen. Want stel dat je IT’er bent. En je moet bijvoorbeeld een acceptatiestraat maken. Als je weet welke wetten, regels en jurisprudentie daarmee te maken hebben, voorkom je irritaties als ‘waarom doen mijn collega’s zo moeilijk? Of: waarom al die regels? Als je allemaal een goede basiskennis hebt, kan je beter samenwerken.”

De course Basis Verzekeringsrecht ook volgen? Ga naar de opleidingspagina voor meer informatie en inschrijven. De volgende editie start op 12 november.


Was dit nuttig?