Skip to Content

De training, dit jaar in de vorm van een driedaagse hackathon, werd vrijdag 15 november afgesloten met de pitches van de 6 multidisciplinaire JIP-teams. Daarna konden de bezoekers de AI-tools zelf uitproberen om vervolgens te stemmen op hun favoriet. Aan Geeke Feiter, directeur Schade van het Verbond, de eer om de prijs uit te reiken aan de innovatie met de meeste stemmen. Een week eerder heette ze de groep al welkom bij het Verbond. Nu zag ze de uitkomst van het innovatieproces dat de JIP’ers in 72 uur hadden doorlopen:

“Ik ben onder de indruk van het vermogen van deze young professionals om het probleem ècht te pakken te krijgen. Maar ook van het gemak waarmee ze in AI-oplossingen denken. En zelf ook meteen maar even bouwen.”

De twee JIP-teams met de meeste publieksstemmen, Helmen voor kleine helden en SnapTrends, pitchen hun AI-innovatie nog een keer tijdens de Algemene Ledenvergadering op 18 december bij het Verbond.

Jonathan (De Goudse)

“De intensieve samenwerking, het toepassen van AI en het durven verlaten van mijn comfortzone maakten deze dagen enorm waardevol. Bovendien heb ik inzichten opgedaan hoe AI de verzekeringssector een boost gaat geven.”

De 6 challenges in het kort

1 Helmen voor kleine helden

De JIP-challenge: Hoe kunnen we het dragen van een helm op de fiets normaliseren?
De oplossing: Eenvoudig met hulp van een AI-chatbot een gepersonaliseerde, lokale campagne maken die is gericht op ouders met kinderen tot 12 jaar. Wat levert het op? De discussie over fietshelmen boosten. Lagere implementatiekosten dan een communicatiecampagne met medewerking van een bureau. En natuurlijk een verandering van onze fietscultuur en daardoor minder ongelukken waarbij mensen ernstig gewond kunnen raken.

2 SnapTrends

De JIP-challenge: Hoe kunnen schadeverzekeraars beter inspelen op trends (nieuwe risico’s) in onze maatschappij?
De oplossing: Een AI-tool die vroegtijdig kansen en bedreigingen signaleert waardoor de verzekeraar trends beter kan inschatten. Wat levert het op? Met SnapTrends zien productexperts niet alleen wat er vandaag gebeurt, maar voorspellen zo ook wat morgen impact maakt. Ontdek kansen, herken bedreigingen en blijf altijd een stap voor.

3 Verzekeringszicht

De JIP-challenge: Hoe kunnen we verzekeraars stimuleren en assisteren om relevant wetenschappelijk onderzoek te gebruiken voor besluiten en processen?
De oplossing: Een centrale databank (vanuit verzekeraars en externe leveranciers als KNMI, DNB en universiteiten) met een ChatGPT-gemotoriseerde bot. Wat levert het op? Tijdreductie, meer relevantie en snelheid die de kwaliteit niet vermindert. En dit alles op een manier die bij jou past, namelijk via een podcast, infographic of longread. De wereld verandert steeds sneller en daarom moeten verzekeraars adaptief handelen. Door deze tool kunnen snellere keuzes worden gemaakt die zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

4 InQlusie

De JIP-challenge: Hoe kunnen we de communicatie van verzekeraars testen en aanpassen naar een meer inclusieve vorm?
De oplossing: De GPT-tool InQlusie die je teksten controleert op genderneutrale én begrijpelijke taal. Daarnaast geeft de tool opties voor verbetering. Wat levert het op? Minder mensen voelen zich buitengesloten en gebruik van B1-taalniveau leidt tot 25 procent minder vragen van klanten.

5 Recruitmentors

De JIP-challenge: Hoe kunnen we als verzekeraars inclusiever handelen bij het werven van nieuwe collega’s?
De oplossing: De AI-tool RecruitMentors, eerlijker werven met één klik. Met deze AI-tool kunnen recruiters sollicitanten invoeren en eenvoudig met elkaar vergelijken en toetsen aan de vacaturetekst. Ook wordt de sollicitatie beoordeeld door verschillende personas, waardoor jouw eigen bias én die van algemene online reviewtools wordt voorkomen. Wat levert het op? Objectieve beoordeling en onbewust discrimineren wordt geëlimineerd.

6 Freerider

De JIP-challenge: Hoe kunnen we het gebruik van mobiel in het verkeer ontmoedigen?
De oplossing: Freerider agent, fiets met full focus. Een app waardoor je zonder afleidingen kan fietsen. Met behulp van AI leert de app je waar je de telefoon onderweg voor pakt, en hoe je jouw gedrag vervolgens kunt veranderen. Gedragsverandering wordt gestimuleerd door een gamificatie-component: ‘verbeter je freeride-streak, haal je vrienden in én pak korting op leuke uitjes’ Wat levert het op? Minder ongelukken (met letsel) door terugdringen gebruik van mobiel tijdens het fietsen.

Heleen (NN)

“Dat waren 3 intense dagen, maar wauw! Wat is het gaaf om mee te maken wat er in zo weinig tijd als 72 uur kan ontstaan als je een stel gedreven jonge professionals met complementaire skills onder goede begeleiding een innovatietraject laat doorlopen.”

Dit was het Jongeren Innovatie Programma 2024