Men is dus op de hoogte van de gevaren van telefoongebruik in het verkeer, maar toch wordt de telefoon vaak gebruikt. Interpolis noemt de uitkomsten van het onderzoek alarmerend: “Het lijkt wel of we onszelf niet kunnen bedwingen. Als ik de resultaten zie, vraag ik me af of het tij te keren is met hogere boetes”, aldus Chantal Vergouw van Interpolis tegen de NOS.
Het Verbond van Verzekeraars pleit al langer voor een hardere aanpak van smartphonegebruik in het verkeer. De pakkans moet omhoog, mogelijk ook de straffen. Daarnaast moet er meer bewustwording komen over de risico’s. “Het is een verslaving. We weten hoe gevaarlijk het is, maar toch is het veel te vanzelfsprekend om te appen in het verkeer”, aldus Rudi Buis van het Verbond. Zo stelt het Verbond voor om ambassadeurs, zoals op kleine schaal nu al gebeurt door nabestaanden van verkeersslachtoffers, langs scholen te sturen om de bewustwording te vergroten. “Tenslotte zien wij een uitgelezen kans voor de techniek, waardoor het bijvoorbeeld niet meer mogelijk is om de telefoon te bedienen tijdens het rijden.”