1. Wat zijn de belangrijkste risico’s die de energietransitie met zich meebrengt?
“Dat zijn er verschillende. Om te beginnen is er sprake van nieuwe, onbekende risico’s. Dat heb je altijd met nieuwe technologie. Je leert immers pas in de praktijk hoe lastig het is om een elektrisch voertuig te blussen als de accu eenmaal vlam vat. Daarnaast krijgen verzekeraars te maken met meer risico’s door bijvoorbeeld een slechte kwaliteit van producten en/of dienstverlening. Op de markt van zonnepanelen is zoveel vraag gekomen dat het aanbod bijna is geëxplodeerd. Iedereen mag zonnepanelen installeren, maar niet iedereen kan dat of neemt de juiste veiligheidsmaatregelen in acht.”
2. Waar maak jij je de meeste zorgen om?
“Over de onbekendheid van die brandrisico’s. Hoe meer zonnepanelen er komen en hoe meer elektrische voertuigen er in een parkeergarage staan, hoe groter de kans dat het een keertje misgaat. En als één auto vlam vat, is het al een hele toer om ’m te blussen. Laat staan dat er een paar elektrische voertuigen bij elkaar in de buurt staan. Dat geldt ook voor het gebruik van waterstof. Het maakt nogal verschil of er één huis in een woonwijk waterstof gebruikt of een hele straat. Als het misgaat, blijft de schade in het eerste geval hopelijk beperkt tot één huis, maar in het tweede geval zijn de gevolgen vele malen groter. Daarom is het veiligheidsaspect zo belangrijk. Wij pleiten niet voor niets in ons paper Duurzaam veilig voor meer brandveiligheid. Het bouwbesluit gaat uit van vluchtveiligheid, maar dat gaat ons niet ver genoeg. Veiligheid begint bij de wet(geving).”
3. Wat doen verzekeraars om de risico’s behapbaar te houden?
“Het Verbond heeft meegewerkt aan een zogenoemde Scios Scope 12-regeling voor een veilige installatie van zonnepanelen. Daarnaast helpen we onze leden met preventiebrochures over nieuwe technologieën, waaronder zonnepanelen en isolatiematerialen. En op dit moment werken we aan een brochure over waterstof. Verder delen we, gevraagd en ongevraagd, onze kennis en kunde over de energietransitie, zodat we de bewustwording over veiligheid en risico’s aanwakkeren. Het liefst zouden we willen dat klanten vooraf de verzekeraar consulteren. Of het nou om een VVE gaat die laadpalen in een parkeergarage wil laten installeren of een particulier die overstapt op waterstof, ons advies is om eerst contact op te nemen met de verzekeraar via zijn adviseur. Dat voorkomt teleurstellingen achteraf, terwijl het tegelijkertijd de veiligheid vergroot.”
"Ons advies is om altijd eerst contact op te nemen met de verzekeraar"
4. Is dat de belangrijkste rol van de sector bij de energietransitie: preventie?
“De belangrijkste rol is het verzekerbaar krijgen/houden van duurzaamheidsrisico’s. Dat kan door preventief mee te denken met de overheid of met de klant, maar verzekeraars kunnen zeker ook in eigen huis een concrete bijdrage leveren. Denk onder meer aan duurzaam schadeherstel, waarbij een gebruikte bumper wordt gebruikt in plaats van een nieuwe. Sommige verzekeraars zijn hier al mee bezig, maar daar is zeker nog meer winst te boeken.”
5. Verzekeraars kunnen dit nooit alleen, toch?
“Nee, zeker niet. We hebben diverse ministeries nodig die de aanjagende factor voor hun rekening kunnen nemen. Daarnaast werken we veelvuldig samen met de technische branche, waaronder Techniek Nederland en Holland Solar, om het vizier te richten op veilige installaties. En ten slotte is de brandweer voor ons een belangrijke partner. Wij kijken hetzelfde naar risico’s en hebben dezelfde insteek. We komen pas in beeld als het te laat is: de brandweer om te blussen en wij om de schade te herstellen. Beide willen we dus liever niet dat het misgaat. Daarom benadrukte ik ook net de rol van de adviseur. Die fungeert als een schakel tussen de klant en de verzekeraar, en kan dus ook een grotere rol vervullen als het gaat om veiligheid vooraf.”