Skip to Content

Daarom stellen we het klantbelang voorop in het proces rondom de afwikkeling van faillissementen van intermediairs en maken we heldere afspraken over de uitvoering door leden van de brancheorganisaties.

In de praktijk betekent het Protocol voor verzekeraars dat zij de drie aspecten in acht moeten nemen:

  • Houden aan de afkoelperiode van drie maanden: als een faillissement is uitgesproken door een rechtbank, gaat de afkoelperiode lopen. De verzekeraar mag daarin zijn rechten niet uitoefenen, maar doet geen afstand van zijn rechten. Als een faillissement niet in de driemaands periode is afgewikkeld, kan de verzekeraar alsnog zijn rechten uitoefenen.
  • Aanstellen interne coördinator: elke verzekeraar moet een interne coördinator aanstellen die de informatie die in het bezit is van de verzekeraar voor de curator ontsluit.
  • Communicatie met de klant over het faillissement: de verzekeraar onthoudt zich van communicatie over het faillissement richting de klant. De curator informeert de verzekerde over het faillissement en o.a. wie zijn interim adviseur is. De curator stuurt hierover een informatiebrief aan de verzekerde.

Bekijk het Protocol Afwikkeling faillissement Intermediair
Laatste versie: 8 mei 2015