Verzekeraars hebben in 2014 bijna 99 miljoen euro kunnen besparen door de aanpak van fraude. Dat is tien procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) vandaag presenteert in een factsheet. Opvallend is dat verzekeraars hiervoor minder onderzoeken hoefden uit te voeren.
Uit de cijfers van het CBV – onderdeel van het Verbond – blijkt dat schade- en levensverzekeraars vorig jaar ruim 20.000 onderzoeken naar verzekeringsfraude zijn gestart, 15 procent minder dan in 2013. Het aandeel ‘succesvolle onderzoeken’ waarbij fraude is vastgesteld is daarentegen gestegen. Dit duidt erop dat verzekeraars steeds effectiever zijn in het herkennen van onderzoekwaardige incidenten. In 38 procent van alle onderzoeken, in totaal 7.762 gevallen, werd daadwerkelijk fraude geconstateerd. Daarbij gaat het in de meeste zaken om fraude bij het claimen, bijvoorbeeld claimen van schade door diefstal terwijl er helemaal niets gestolen is.
Effectieve aanpak
Verzekeraars hebben met deze onderzoeken bijna 99 miljoen euro bespaard, zo’n 270.000 euro per dag. Bijvoorbeeld door uitgekeerde bedragen terug te vorderen of een schade niet uit te keren. Verder is een derde van alle betrapte personen opgenomen in het landelijk waarschuwingssysteem van de verzekeraars. Zo weten ook andere verzekeraars wie als fraudeur te boek staat.
Klantbelang
Hoewel verzekeraars met een effectieve fraudebeheersing veel besparen, levert dit uiteindelijk vooral iets op voor de klant. Immers, hoe minder er op basis van frauduleus handelen wordt uitgekeerd, hoe lager de schadelast. En die bepaalt uiteindelijk de premie die klanten betalen. Het CBV blijft dan ook werk maken van een effectieve fraudeaanpak, samen met verzekeraars en partners als het ministerie van Veiligheid en Justitie, het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie.
Meer weten?
Nieuwsgierig naar alle cijfers? Of naar de activiteiten en praktijkvoorbeelden van het CBV? Download dan de factsheet.
Voorbeelden van ontdekte verzekeringsfraude
- Een directeur van een bedrijf diende claims in van ziekmeldingen van niet-bestaande medewerkers...
- Een belangenbehartiger van een letselschadeslachtoffer steekt een deel van de vergoeding in eigen zak...
- Een ontvanger van een arbeidsongeschiktheidsuitkering blijkt nog gewoon te werken...
Was dit nuttig?