In het wetsvoorstel, dat de invoering van een eigendomsregister regelt, wordt een beperkte set gegevens over UBO’s (Ultimate Beneficiary Owner) openbaar voor verzekeraars. De overige gegevens zijn alleen in te zien door officiële instanties. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “De minister van Financiën weet dat verzekeraars graag hun bijdrage willen leveren aan het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals witwassen van geld en financiering van terrorisme. Maar daar hebben wij wel ‘een goed gevulde gereedschapskist’ voor nodig, zoals minister Hoekstra zelf beaamde in het recente debat over 10 jaar na de financiële crisis. Het UBO-register kan verzekeraars in potentie veel kosten en tijd besparen bij het opsporen van kwaadwillenden, maar zoals de minister het nu voorstelt, is het een gemiste kans,” aldus Weurding.
Geen geboortedag
In het wetvoorstel kunnen verzekeraars wel informatie opvragen over het geboortejaar en –maand, maar niet over de geboortedag en het adres. In Duitsland en België mogen verzekeraars wel de geboortedag inzien. Waarom in Nederland niet?, vraagt het Verbond zich af. Inzage in de geboortedag zou veel zoekwerk schelen.
Verplichte registratie
Verzekeraars zijn vanuit verschillende wetten, zoals de Sanctiewet en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht UBO’s te registeren. Zonder UBO-onderzoek kunnen mensen die op een sanctielijst staan (van de VN, de EU of van Nederland) zich eenvoudig achter een bedrijf verschuilen. Voor een simpele WA-verzekering voor een bestelwagen is een bedrijf al verplicht de UBO structuur te melden aan de verzekeraar. De administratieve last daarvan is groot. Een UBO-register kan veel verlichting bieden, maar dan moet een verzekeraar wel de juiste informatie krijgen om aan de verplichtingen te voldoen.
Vierde EU anti-witwasrichtlijn
Het UBO-register vloeit voort uit de Vierde Europese anti-witwasrichtlijn. Alle Europese lidstaten moeten zo’n register hebben zodat bedrijven snel en eenvoudig kunnen controleren of bedrijven hun diensten niet misbruiken voor fraude of terrorisme. De minister verwacht dat het register vanaf januari volgend jaar in werking kan treden.