Skip to Content

Het leidt volgens het Verbond tot een lastenverzwaring terwijl de meerwaarde van een dergelijke plicht beperkt is. Zeker omdat het risico op een overtreding binnen de particuliere schademarkt laag is. Daarom stelt het Verbond voor de verificatieplicht alleen te verplichten bij een hoog risico op een mogelijke overtreding. “Een dergelijke aanpak sluit aan bij een ander voornemen van het kabinet, namelijk de introductie van een risicogebaseerde aanpak,” meent het Verbond. Een risicogebaseerde aanpak stelt bedrijven in staat om meer focus te leggen op cliënten en transacties die een verhoogd risico met zich meebrengen. Zo wordt de tijd- en menskracht van verzekeraars efficiënter benut."  

UBO-register  

Een ander hulpmiddel voor identificatie is het zogeheten UBO-register. In het register staat per organisatie wie de 'ultimate beneficial owner' (UBO) is. Dit is de eigenaar, een belanghebbende, of de persoon die zeggenschap heeft in een onderneming. Naar verwachting krijgen verzekeraars weer toegang tot het UBO-register als hulpmiddel om UBO-onderzoek te doen. Het Verbond stelt voor om de toegang tot het register te laten verlopen via Stichting Centraal Informatie Systeem. Stichting CIS speelt immers al een belangrijke rol bij sanctiescreening en UBO-onderzoek door verzekeraars.  Naast verzekeraars pleit het Verbond er ook voor om volmachten en makelaars toegang te geven tot het UBO-register, zoals blijkt uit een eerdere reactie op de consultatie Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers

Vragen  

Het Verbond heeft gereageerd op de préconsultatie. De reactie van het Verbond vindt u hier. Vragen over de reactie van het Verbond? Neem dan contact op met beleidsadviseur integere bedrijfsvoering Thomas Kalkman via t.kalkman@verzekeraars.nl.