Onlangs heeft de minister van Financiën de begroting 2021 van Kifid goedgekeurd. De individuele jaarbijdrage 2019 wordt op basis van het Kostenreglement Kifid 2019 berekend. Kifid verwacht in 2021 ongeveer 4.800 nieuwe klachten te ontvangen. De praktijk leert dat hiervan ongeveer 2.900 klachten voldoen aan de voorwaarden voor behandeling door Kifid. Afgelopen jaar is de achterstand in klachtbehandeling flink ingelopen. Met de nog resterende klachten verwacht de Geschillencommissie in 2021 ongeveer 3.100 klachten inhoudelijk te behandelen.
Klant centraal
Verzekeraars behoren tot de bijna 7.400 financiële dienstverleners die zijn aangesloten bij het financiële klachteninstituut Kifid. Hiermee laat de sector zien dat de klant centraal staat. Als het niet lukt om een klacht zelf op te lossen, dan kunnen verzekeraars en klanten rekenen op een onpartijdige en deskundige geschilbeslechting door Kifid. Als alternatief voor de rechter.
Het aantal klachten dat eindigt met een bemiddelresultaat blijft groeien. De gemiddelde behandeltijd van reguliere klachten is teruggebracht naar circa negen maanden; soms duurt het langer en soms gaat het sneller. Kifid blijft inzetten op efficiënter werken, bijvoorbeeld door soortgelijke klachten te clusteren of door meer te differentiëren in klachtbehandeling.