Skip to Content

Het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) heeft vanmorgen de jaarcijfers bekend gemaakt. Naast de diefstallen had het LIV ook nieuws over het terugvindpercentage, dat jaren schommelde rond de veertig procent, maar nu is gestegen naar 45 procent.
Volgens het LIV is de kans dat een gestolen voertuig wordt teruggevonden nog steeds het grootst binnen de eerste 24 uur. Dat geldt vooral voor voertuigen die jonger zijn dan vier jaar. Oudere voertuigen worden minder vaak teruggevonden.

SUV’s in trek

Bij de personenauto's blijven de SUV’s, zoals de Nissan Qashqai, Toyota RAV 4 en C-HR en de Peugeot 2008 en 3008, favoriet bij autodieven. In 2021 zijn er 104 Qashqai’s gestolen en dat komt neer op een stijging van 160 procent. De VW Golf blijft, met 328 stuks, het meest gestolen model. Gevolgd door de VW Polo (295) en de Fiat 500 (196).
Opmerkelijk is verder de enorme toename in diefstallen van motorfietsen in november en december. Daarmee is de sterke daling in de eerste maanden van 2021 bijna tenietgedaan.

Ander verdienmodel voor autodieven?

Uit de cijfers blijkt verder dat de afname van voertuigdiefstallen in de drie grote steden het grootst is. Alleen in Limburg is een lichte stijging zichtbaar. Het LIV denkt dat de coronapandemie "ongetwijfeld heeft bijgedragen aan de afname van het aantal voertuigdiefstallen".
Daarnaast kunnen de avondklok en het koude winterweer in februari een rol hebben gespeeld. "Heldere verklaringen voor de daling zijn niet eenduidig te geven", aldus manager Rudi Welling van het LIV. "Criminelen kunnen door verminderde afzetmogelijkheden ook (voor een deel) zijn overgestapt op andere verdienmodellen, die lucratiever en minder risicovol zijn."

Schadelast blijft aandachtspunt

Welling benadrukt tot slot blij te zijn met de cijfers, maar wil de invloed van de coronapandemie niet ontkennen. "Uit cijfers van verzekeraars blijkt dat de totale schadelast van autodiefstal weliswaar daalt, maar per voertuig is deze in het afgelopen jaar gemiddeld met tien procent gestegen. Komend jaar gaan we daarom nog meer gebruik maken van digitale opsporing bij het terugvinden van voertuigen. Daarnaast adviseren we om een extra CCV-goedgekeurd alarmsysteem te monteren bij voertuigen met een keyless entry-systeem, omdat deze gevoelig blijven voor diefstal. We zijn niet ontevreden, maar moeten wel alert blijven.”