Het Hoofd Anti-fraude van Nationale-Nederlanden had ook nog een mooi nieuwtje voor de kijkers in petto. Op de vraag hoe eenvoudige fraude het beste kan worden aangepakt, antwoordde Bouwman “dat gelegenheidsfraudeurs pas in de verleiding komen als ze een claim indienen. Dat is in preventieve sfeer lastig aan te pakken, maar we gaan samen met gedragswetenschappers kijken wat we kunnen doen om eerlijk claimgedrag te stimuleren.”
Bouwman, die ook voorzitter van de Kamer Verzekeringsfraude van het Institute for Financial Crime is, gaf als voorbeeld dat verzekeraars niet meer afsluiten met de slotvraag of iemand alles naar waarheid heeft ingevuld, maar daarmee beginnen. “Het schijnt iets met je mindset te doen als je zo’n vraag krijgt voordat je het schadeformulier moet invullen.”
Proeftuin
Sonnenschein ging op zijn beurt onder meer in op het nieuwe aangifteproces, de publiek-private samenwerking (onder meer in de vorm van de Proeftuin Verzekeringsfraude) en de ontwikkelingen rondom cybercrime. Zijn conclusie was “dat we het als Nederland best goed doen. We zijn uniek met onze centrale database met claiminformatie en geregistreerde fraudeurs. We zijn erg transparant in onze aanpak, zowel richting media als naar onze klanten toe. En we hebben een goed beeld van de omvang van de problematiek.”
Webinar terugkijken?
Nieuwsgierig naar meer? Bijvoorbeeld over de omvang? De ins en outs van de ketenaanpak of de mondige consument, waardoor het na-traject ook steeds meer vergt van fraudeafdelingen? Kijk en luister dan het webinar na.