Skip to Content

Algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars Richard Weurding: “Er worden minder fraudezaken geconstateerd, maar wel voor hogere bedragen. We zien dat verzekeringsfraudeurs professionaliseren, bijvoorbeeld als je kijkt naar cyberbendes. Het is belangrijk dat fraude wordt aangepakt. Zodat mensen die te goeder trouw zijn niet te veel betalen.”

Als een fraude is onderzocht en aangetoond, zijn meerdere maatregelen mogelijk; denk aan afwijzing van de claim, beëindiging van de polis, terugvordering van de onderzoekskosten en aangifte bij de politie. Verzekeraars kunnen de gegevens van de fraudeur ook opnemen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem. Dit draagt bij aan oplettendheid in de sector en voorkomt dat een fraude of een poging daartoe bij een andere verzekeraar wordt herhaald.

Cyber Security en AI

In 2023 heeft het CBV 225 adviezen over relevante cyberincidenten en -dreigingen met de sector gedeeld. Weurding: “Fraude door cybercriminelen en gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om fraude te plegen, blijven een aandachtspunt. We zien dat terug in de hele financiële sector. Fraudetactieken worden steeds complexer en ook verzekeraars hebben hiermee te maken. Daarom is het goed dat we kennis die voor handen is delen, dan zijn we voorbereid. Dit vraagt om continue aandacht en aanscherping.”

Private Opsporing Verzekeringsfraude

Eind 2017 zijn het Openbaar Ministerie (OM), de politie en het Verbond een onderzoek gestart om de opsporing en vervolging te verbeteren. Dankzij jurisprudentie die is voortgekomen uit dit onderzoek, zijn inmiddels de voorwaarden vastgesteld waaronder privaat verricht onderzoek kan dienen als de basis van een strafrechtelijk opsporingsonderzoek. Onder strikte condities wordt het mogelijk om incidentonderzoeken van verzekeraars daarin nu optimaal te benutten. OM, politie en het Verbond gaan met elkaar in gesprek over hoe deze werkwijze landelijk ingezet kan worden. Er is een goede balans gevonden in deze publiek/private samenwerking. De veiligheidsketen kan in uitzonderlijke gevallen worden ontlast, dit gebeurt altijd met tussenkomst van een Officier van Justitie (OvJ).

Uit cijfers van het CBV blijkt verder het volgende:

  • 225 adviezen over relevante cyberincidenten en -dreigingen zijn met de sector gedeeld.
  • 654 incidentmeldingen met dossierinformatie over onderzoeken naar mogelijke fraude van verzekeraars zijn ontvangen bij het fraudeloket.
  • 213 informatievragen van politie en justitie zijn afgehandeld.
  • 87 anonieme tips over mogelijke verzekeringsfraude zijn ontvangen van bezorgde burgers.
  • 5 sectorbrede waarschuwingen over opvallende of nieuwe fraudevormen zijn uitgegeven.

Woordvoerder

Voor vragen over dit bericht kun je contact opnemen met Elias van Hees.

Aandachtsgebied

Veilig wonen & ondernemen, cyber, letsel, verkeer, klimaat/duurzaamheid, reizen, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, volmacht, verzekeringsfraude- en criminaliteit, zakelijke markt, zzp'ers, pensioen, hypotheken en bodemdaling. Tijdelijk: kapitaaloverdracht