Skip to Content

De Adviseur (1): het groenste intermediair

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Er is maar één koers en dat is de groene koers. Eind 2019 gooiden ze bij GHW Assurantiegroep BV radicaal het roer om. Sander van Alphen zet zich sindsdien intern en extern met passie en overtuiging in voor het thema duurzaamheid. “Wij zijn het groenste intermediair van Nijmegen.”

“Normaal geldt het adagium ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. Wij neigen als bedrijf meer naar winnen. Wij willen impact maken en een beweging starten. Mensen binnen en buiten ons bedrijf inspireren duurzame keuzes te maken.”

Nieuwe serie: De Adviseur
Assurantieadviseurs zijn er in veel soorten en maten. In onze nieuwe serie De Adviseur zetten we een aantal smaakmakers op een rij. Sander van Alphen, directeur bij GHW en overtuigd van duurzame keuzes, vertelt in dit eerste deel zijn verhaal.

Appelkistje

Het begon allemaal na een lezing eind 2019 van spreker en auteur Ruud Veltenaar. “Ruud schetst een angstaanjagend scenario voor de mens. Je wordt geconfronteerd met een aantal scenario’s die wij als mens kunnen volgen om nog iets van deze aarde te maken. Het was voor ons inzichtelijk, eerlijk en confronterend. Na de lezing zijn we als directie op het spreekwoordelijke appelkistje gaan staan. Tijdens de kerstboodschap van 2019 hebben we aan onze medewerkers meegedeeld dat we een radicaal andere koers gingen varen. Soms heb je een inspirator nodig om in beweging te komen.”

Vinkjes zetten

Als kartrekker ging Sander eerst aan de slag binnen de eigen organisatie. “Wil je iets met duurzaamheid, dan kom je natuurlijk eerst bij laaghangend fruit terecht: afvalscheiding, ledverlichting, recyclen en minder printen. Zo konden we telkens een vinkje zetten en het volgende onderdeel verduurzamen.” Vindingrijkheid bracht Sander op onorthodoxe oplossingen. “”We zijn overgestapt op refurbished headsets, digitale polissen en duurzame postverzending.”

Directeur Sander van Alphen

Groene queeste

Van praktische facilitaire zaken bracht de groene queeste van Sander GHW naar minder concrete zaken, zoals meer thuiswerken, de verduurzaming van het huurpand naar energielabel A in overleg met de verhuurder en het opleiden van het personeel. “We zijn onze hele keten afgegaan, van leveranciers tot klant. Zo hebben al onze medewerkers die klantcontact hebben de e-learning Adviseur Duurzaam Wonen van de Stichting Erkend Hypotheekadviseurs gevolgd. Met die kennis kunnen ze onze klanten goed voorlichten.”

Olievlek

“Het is misschien een beetje manke vergelijking”, vervolgt Sander, “maar we willen onze impact als een olievlek verspreiden.” Zo bespreekt het intermediair met klanten – reactief en proactief – kansen om te verduurzamen. “Het is voor mij en al onze medewerkers gemeengoed geworden om het onderwerp duurzaamheid aan de orde te brengen tijdens onze klantgesprekken. Zo maken we bijvoorbeeld rapporten op waarin inzichtelijk is gemaakt hoeveel iedere investering in duurzaamheid daadwerkelijk oplevert. Natuurlijk raakt dat gesprek het onderwerp verzekeren, bijvoorbeeld het verzekeren van zonnepanelen en laadstations. Maar we bespreken ook andere mogelijkheden voor mensen om bij te dragen aan de verduurzaming van Nederland. Het is voor ons geen commercieel vraagstuk. Het gaat echt om het in gang zetten van een transitie die keihard nodig is.”

"Het is voor ons geen commercieel vraagstuk. Het gaat echt om het in gang zetten van een transitie die keihard nodig is"

Verzekeringsbranche

En net als voor GHW en zijn klanten ziet Sander ook kansen voor de verzekeringsbranche. “Er komen veel ontwikkelingen op de sector af. Kijk bijvoorbeeld naar zonnepanelen in combinatie met energieopslag. Technische vooruitgang gaat altijd sneller dan implementatie. Ik zie en ervaar dat verzekeraars niet onwelwillend zijn om technologie te beoordelen, maar de meeste verzekeraars komen pas in actie als er voldoende data beschikbaar zijn. Ik hoop en heb ook een klein gevoel dat er op een andere manier gekeken gaat worden naar dit soort financiële kwesties. Door bijvoorbeeld in de keten terug te kijken naar partijen als producenten en installateurs kun je komen tot normering, certificering en risicoverkleining. Ondertussen bouw je data op om uiteindelijk tot een gewogen risico te komen. Zolang dit gewogen risico niet of nauwelijks verzekerbaar is, keren we zoveel mogelijk terug naar de basis van verzekeren: risico’s inschatten met veel aandacht voor preventie en reservering. Dit kan natuurlijk niet bij ieder risico, dus goede verzekeringsdekkingen zijn nog steeds en liefst zo snel mogelijk nodig.”

Duurzaam schadeherstel

Duurzaam schadeherstel ziet Sander als een eerste stap in het verduurzamen van de sector. “Dat gebeurt gelukkig al veel en is natuurlijk heel logisch. Verspilling is doodzonde, niet goed voor het milieu en bespaart veel geld. Daarmee kan meer worden geïnvesteerd in initiatieven om de verduurzaming van de keten te versterken.”

"Verspilling is doodzonde en niet goed voor het milieu"

Druppels op de gloeiende plaat

GHW heeft zich onder de bezielende leiding van Sander inmiddels geprofileerd tot groenste intermediair van Nijmegen. “We willen allemaal duurzaam zichtbaar zijn. Maar als echt duurzame werkgever zeg je wat je doet en doe je wat je zegt. Dat betekent dat je consistent bent in al je uitingen en al je handelingen.”

Het advieskantoor heeft een speciale website opgetuigd waarin Nijmegenaren uitgedaagd worden om challenges aan te gaan. “Met bekende Nijmegenaren willen we mensen verleiden tot gedragsverandering, denk aan korter douchen, vaker de fiets pakken of de thermostaat een graadje lager zetten. Natuurlijk is dat vaak een druppel op de gloeiende plaat, maar veel druppels bestrijken die plaat wel.”


Was dit nuttig?