Skip to Content

Geldzorgen signaleren, bespreken en doorverwijzen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Geldzorgen signaleren, bespreken en doorverwijzen

Aan de slag met het Protocol betalingsachterstanden

Één op de drie huishoudens in Nederland heeft moeite met rondkomen en ondervindt financiële problemen. Hoe ga je als verzekeraar om met mensen in deze situatie? Het Protocol betalingsachterstanden geeft je hiervan allerlei praktische handvatten
In de webinarserie ‘Geldzorgen signaleren, bespreken en doorverwijzen’ gaan we erop in hoe je hiermee aan de slag kunt.

Het eerste webinar geeft inzicht in de omvang van de schuldenproblematiek en de impact die schulden hebben op het gedrag van je klanten. Ook beantwoorden we de vraag hoe je met je klant in gesprek kunt gaan over geldzorgen.
In het tweede webinar gaan we dieper in op het voeren van die gesprekken en de doorverwijzing naar instanties die klanten met geldzorgen kunnen helpen.
Meld je nu aan voor deze reeks en zorg dat je je klanten écht kunt helpen! Aanmelden kan t/m vrijdag 24 januari 2025 voor het eerste webinar en dinsdag 4 februari voor het tweede webinar.

De serie bestaat uit 2 webinars van ieder ca. 1 uur, die beide gevolgd moeten worden:
- maandag 27 januari 2025 om 15.00 uur
- woensdag 5 februari 2025 om 10.30 uur

Let op: je hoeft je alleen voor het 1e webinar aan te melden. Je wordt dan automatisch ook aangemeld voor het 2e webinar, waarvoor je later een aparte link ontvangt.

Bij deze webinarreeks horen 4 hand outs:

  • Hand-out 1 Signalen
  • Hand-out 2 Doorwerking op gedrag en emoties
  • Hand-out 3 Bespreekbaar maken van geldzorgen
  • Hand-out 4 Verwijzen: wanneer waarnaartoe

Deelnemers aan de webinars krijgen deze toegestuurd.

Docent
Nadja Jungmann; trainer gespreksvaardigheden en bijzonder hoogleraar en lector schuldenproblematiek aan respectievelijk de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Utrecht. Tevens een van de auteurs van het boek ‘Stress-sensitief werken in het sociaal domein’ dat professionals handvatten biedt in onder meer de omgang met burgers met geldzorgen.

Bestemd voor
Deze webinarserie staat open voor leden van het Verbond van Verzekeraars, NVGA en Adfiz.
Deelname is vooral interessant voor medewerkers met direct klantcontact en medewerkers van debiteurenafdelingen en hun managers, compliancemedewerkers, mensen die zich met mvo bezig houden.

Kosten
Voor medewerkers werkzaam bij een lid van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden. De webinarserie valt onder het lidmaatschap. Ook voor leden van NVGA en Adfiz is deelname kosteloos.

PA-certificaat
Na het volgen van beide webinars ben je onder meer op de hoogte van:

  • De omvang van de schuldenproblematiek in Nederland;
  • De impact van schulden op klantgedrag;
  • De manier waarop je met een klant over geldzorgen in gesprek kunt gaan;
  • Instanties waarnaar je klanten met financiële problemen kunt doorverwijzen;
  • Het Protocol Betalingsachterstanden en de praktische handvatten die dit biedt.

Deze webinarserie draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema.
Wanneer beide webinars gevolgd zijn, ontvangen deelnemers automatisch een bewijs van deelname (PA-certificaat).
Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).

Achtergrond
Een op de drie huishoudens heeft moeite met rondkomen en bijna een op de vijf ontving in het afgelopen jaar post van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Verzekeraars hebben op allerlei manieren en momenten contact met mensen met geldzorgen. Ze bellen hen omdat een premie te laat is betaald of een verzekerde oefent veel druk uit om tempo te maken met een uitbetaling. Voor alle verzekeraars staat in het Protocol bij betalingsachterstanden welke spelregels zij in elk geval in acht moeten nemen in hun contacten met mensen financiële problemen. Maar hoe pak je dat dan aan in de praktijk? In de webinarserie ‘Geldzorgen signaleren, bespreken en doorverwijzen’ gaan we daarop in.

Wetenschappelijk onderzoek leerde ons de afgelopen jaren dat aanhoudende geldstress stevig doorwerkt in ons functioneren. We gaan gemiddeld genomen meer bij de dag leven, hebben meer moeite hebben om in actie te komen en zijn minder goed in staat om onze verlangens en emoties te reguleren. Wie niet bekend is met de stevige effecten van geldstress op gedrag en emoties kan het gedrag van verzekerden met geldstress snel en onterecht labelen als onredelijk, ongemotiveerd en/of onbehoorlijk.

Met deze zaken moet je dus rekening houden als je te maken hebt met een klant met een betalingsproblemen. De webinarserie en de bijbehorende documentatie bieden daarvoor volop handvatten. In het eerste webinar gaan we in op de omvang van de schuldenproblematiek in Nederland en krijg je meer inzicht in de impact die schulden hebben op het gedrag van je klanten. Ook maken we een start met het beantwoorden van de vraag hoe je met je klant in gesprek kunt gaan over geldzorgen. In het tweede webinar gaan we daar dieper op in en staan we stil bij de instanties waar je klanten met geldzorgen naar kunt verwijzen. Op deze wijze maak je werk van het Protocol bij betalingsachterstanden en geef je echt invulling aan de belofte van verzekeraars hun klanten bij te staan als het tegenzit.

Nadere informatie en vragen
Voor nadere informatie en vragen kun je contact opnemen met Patricia Swienink. Aan haar kun je eventueel ook reeds vooraf vragen sturen, dan kan hiermee bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.

Hoe kun je deelnemen aan dit webinar?
Dit webinar organiseren wij via OnlineSeminar. Voor deelname moet je éénmalig een account aanmaken bij OnlineSeminar. Je moet je apart voor deelname aanmelden.
Na je aanmelding ontvang je de link om deel te kunnen nemen. Na registratie bij OnlineSeminar voor de webinars van het Verbond, kun je voor toekomstige Verbondswebinars van dat account gebruik maken en hoef je je niet opnieuw te registreren.
Kun je op het moment van het webinar niet kijken? Geen probleem! Het webinar is ook terug te kijken op een moment dat het jou wél uitkomt, alleen is er dan geen live interactie meer mogelijk. Ook daarvoor moet je je wel hebben aangemeld.

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.

Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).