Skip to Content

Jongeren Innovatie Programma 2024

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Stap uit de context van je dagelijkse werk en kruip in de huid van de klant. Dat is wat young professionals van verzekeraars doen tijdens het JIP. Een intensieve én onvergetelijke driedaagse hackathon waarin de deelnemers in multidisciplinaire teams leren innoveren door te doen. In 2024 is het thema Prove it! Ontwikkel zichtbare, merkbare en meetbare oplossingen voor de verzekeringsproblemen van de toekomst.

Maatschappij met een missie
Doen. Daar draait het op 13, 14 en 15 november dus om. In 6 teams pakken de deelnemers uitdagingen beet die verzekeraars en hun klanten vandaag de dag bezighouden. Drie dagen lang vormt ieder team een verzekeringsmaatschappij met een missie: binnen 72 uur een innovatief prototype met impact presenteren. Dat vergt focus, creativiteit en samenwerken. En dat zorgt voor vindingrijkheid, adrenaline én een flinke dosis energie! Elk teamlid brengt zijn eigen kennis en ervaring mee, ondersteund door experts uit de verzekeringssector en begeleid door experiment designers van innovatiebureau Makerlab.

Leerdoel

De problemen van vandaag uitwerken tot concrete oplossingen van morgen. Nieuwe technologie ontdekken. Klantgedrag onderzoeken. Daar is op gewone werkdagen niet altijd tijd voor. Ook heeft niet iedereen een baan met direct klantcontact. Of ideeën blijven ideeën omdat het in de organisatie ontbreekt aan innovatiekracht. Tijdens het JIP krijgen young professionals echt de tijd om het innovatieproces te doorlopen. Van probleemherkenning, ideegeneratie, valideren van de oplossing met een prototype tot pitchen. Daarnaast is AI in ons dagelijks leven, maar ook in productontwikkeling, al bijna niet meer weg te denken. Daarom heeft het JIP dit jaar een sterke focus op deze technologie, en biedt het de kans te experimenteren met AI-gedreven innovatie. Zowel in het proces, als in de uitkomsten van de hackathon.

Na afloop hebben young professionals…

  • innovatie en AI-skills opgedaan die direct toepasbaar zijn in de praktijk;
  • door inzet van AI concrete oplossingen gevonden voor echte uitdagingen van verzekeraars en hun klanten;
  • een vernieuwde blik op de toekomst van verzekeren;
  • kennis over, en een groter netwerk binnen de sector door intensieve maatschappij-overstijgende samenwerking.

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Voor wie

Het JIP is er voor young professionals die werken bij leden van het Verbond. Ze hebben maximaal 5 jaar ervaring in de verzekeringssector en zijn niet ouder dan 35. Er is plek voor doeners én denkers. Introverten én extraverten. Alfa én bèta. En ga zo maar door, want juist dan kunnen teamleden elkaar aanvullen.

Let op: de selectie en het inschrijven van deelnemers verloopt via de HR-afdeling of een directielid. Meer informatie hierover is te vinden onder het kopje 'Inschrijven'.

Thema en challenges

De 3 subthema’s binnen Prove it! zijn geselecteerd in samenwerking met beleidsadviseurs van het Verbond en medewerkers van verzekeraars. Het zijn afgebakende vraagstukken die vandaag de dag leven bij verzekeraars en waar de deelnemers direct mee aan de slag kunnen. En niet onbelangrijk: de thema's bieden de kans om in drie dagen tijd tot een concrete oplossing te komen. Op deze manier hoeft niemand te gokken naar de werking van je idee, maar je kun je het ter plekke bewijzen. Eerst zien, dan geloven! De bijbehorende challenges worden in een later stadium gecommuniceerd:

Thema 1: Versterken van veiligheid
Hoe kan je als verzekeringssector bijdragen aan het versterken van veiligheid? Welke rol hebben we als sector? Denk bijvoorbeeld aan de verkeersveiligheid. Kunnen we het dragen van een helm op de fiets normaliseren? 

Thema 2: Inclusie in verzekeringsland
Er komt steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusie. Ook in de verzekeringssector. Hoe kunnen we als verzekeraars inclusiever handelen bij het werven van nieuwe collega’s? Of hoe kunnen we de communicatie van verzekeraars testen en aanpassen naar een meer inclusieve vorm? 

Thema 3: Closing the information gap
Door digitalisering beschikken we over meer en meer informatie en data. Maar ga je daar efficient mee om? In je vrije tijd of in je werk? Hoe zie je noodzakelijke informatie op het juiste moment? 

Data en programma

Het JIP bestaat uit een introductieochtend op 6 november, en de hackathon op 13, 14 en 15 november bij het Verbond van Verzekeraars in Den Haag, waarbij je in tegenstelling tot voorgaande jaren drie dagen achter elkaar full focus in Den Haag bent! Meer informatie over de dagindeling en het programma volgt zo snel mogelijk.

Overnachten in Den Haag
Wil de kandidaat overnachten in de buurt van het Verbond? Dat kan. Meer informatie en suggesties voor overnachting(en) ontvangt de kandidaat na de bevestiging van deelname.

Organisatie

Nico Tijsterman | Nico is beleidsadviseur Innovatie en Eventmanager bij het Verbond. Hij houdt zich bezig om met de leden op non-concurrentiële thema's samen te innoveren. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de organisatie van events als de Schademiddag. “De wereld verandert snel en de verzekeringssector moet mee. De innovaties van JIP bieden oplossingsrichtingen voor de toekomst en ik kijk dan ook uit naar waar de deelnemers dit jaar mee komen!”

Roy van Cooten | Roy is adviseur Europese en Internationale Zaken bij het Verbond en houdt zich bezig met duurzame financiering, mobiliteit en klimaat. En is hij niet in Den Haag? Dan vind je hem in Brussel. "JIP is totaal iets anders dan mijn normale werk, maar dat is juist het leuke. Met veel plezier werk ik samen met Nico en Makerlab aan een onvergetelijke JIP-ervaring waarin de deelnemers aan de slag gaan met bestaande verzekeringsissues. En door innovatie toe te passen tot concrete oplossingen komen."

Sander Goudswaard | Sander, partner bij MakerLab, werkt met zijn collega’s aan innovatieprojecten. Daarbij gaat het om geen 8, maar een 9 krijgen van klanten. Hij zoekt naar beter renderende businessmodellen of het streven om medewerkers met nóg meer plezier aan het werk te zetten. "Werken dus aan blijvend resultaat. En als dat soort impact het doel is, neem je geen gok. Je wilt het zeker weten. Bij MakerLab maken we die zekerheid. Geen holle frasen, maar concrete, creatieve conceptuele oplossingen die gemaakt en gevalideerd zijn in de echte wereld."

Kosten en voorwaarden

Kosten

De kosten voor deelname aan het Jongeren Innovatie Programma bedragen 3.150 euro (vrij van btw) per deelnemer. Eventuele overnachtingskosten zijn voor eigen rekening.

Voorwaarden

  • Op deze training zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met deze voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV;
  • Vanaf inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen.

Inschrijven

Aan deze innovatietraining kunnen 30 young professionals meedoen. Om een goede mix van deelnemers te creëren, kan elke organisatie maximaal 2 deelnemers aandragen. De deelnemers schrijven zichzelf dus niet in. Dat verloopt via de HR-afdeling of directie. Inschrijven kan  tot en met vrijdag 27 september via de groene button onderaan deze opleidingspagina.

Let op: een kandidaat aandragen betekent niet automatisch dat diegene definitief is ingeschreven. De organisatie heeft het eindbesluit welke kandidaten deel mogen nemen.

Overige informatie

  • Er worden geen eisen gesteld aan een vooropleiding;
  • Het programma kent het niveau van een training;
  • Eventueel studiemateriaal wordt per e-mail toegestuurd;
  • Deze training kent géén examen, maar wel een afsluitende pitch;
  • Na afloop ontvang je een certificaat van deelname;
  • De training start bij minimaal 20 deelnemers. 30 dagen voor aanvang van de kick-off wordt de stand van zaken opgemaakt.

Compliance en privacy

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.

Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).