Herstelkosten(regeling)
Een adviseur mag bij complexe producten herstelkosten in rekening brengen bij klanten als gevolg van een tekortkoming door de verzekeraar. Het Verbond heeft een herstelkostenregeling opgesteld waarmee klanten op eenvoudige wijze de herstelkosten vergoed kunnen krijgen. Hierbij is rekening gehouden met het provisieverbod, zodat de relatie tussen klant, adviseur en verzekeraar niet onnodig onder druk komt te staan. Deze procedure is afgestemd met Adfiz en het Ministerie van Financiƫn. In de kern houdt de herstelkostenregeling het volgende in:
- Reikwijdte: Alleen toerekenbare en door de verzekeraar niet betwiste tekortkomingen in offertes en contracten met betrekking tot complexe- en impactvolle producten, waarop het provisieverbod van toepassing is, vallen binnen reikwijdte van de regeling.
- Kennisgeving van tekortkoming: Als een offerte of contract na de tweede controle niet (meer) voldoet aan de oorspronkelijke uitgangspunten, dan kunnen klanten hun verzekeraar op de hoogte stellen van een vermoedelijke tekortkoming. Door de verzekeraar op de hoogte te stellen, komen klanten in aanmerking voor een vergoeding van de herstelkosten.
- Werking: Een adviseur controleert de output van de verzekeraar en informeert de verzekeraar als die output niet correct is. De verzekeraar corrigeert de tekortkoming, waarna de adviseur een tweede (marginale) controle uitvoert op de herstelde output.
- Herstelkostenvergoeding: De hoogte van de vergoeding dient in verhouding te staan tot de aard van de te verrichten werkzaamheden. Elke verzekeraar bepaalt zelf zijn (maximum)norm voor de herstelkostenvergoeding en maakt deze transparant op zijn eigen website. Deze transparantie is bedoeld om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.
- Uitbetaling aan de klant: De verzekeraar keert de herstelkostenvergoeding altijd rechtstreeks uit aan de klant en nooit aan de adviseur.
- Kopie nota: De adviseur en/of klant stuurt een kopie van de nota met specificatie herstelkosten aan de verzekeraar.