Verzekeraars zijn er om dingen mogelijk te maken. Doordat wij risico's kennen, beheersen en delen kunnen onze klanten deelnemen aan het (maatschappelijk) verkeer, ondernemen, wonen en reizen. Dat doen wij door het organiseren van solidariteit: de kern van ons werk. In het huidige tijdsgewricht is dit relevanter dan ooit. Want risico's en onzekerheden nemen toe en er dienen zich nieuwe uitdagingen aan die om een (verzekerings)oplossing vragen. Denk aan nieuwe klimaatrisico's, de energietransitie, de krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing en systeemveranderingen in het domein van de sociale zekerheid.
Ook hebben we te maken met forse geopolitieke spanningen die we als samenleving het hoofd moeten bieden. Intussen volgen nieuwe technologische mogelijkheden, zoals generatieve AI, elkaar in rap tempo op. Deze technieken brengen ongekende mogelijkheden met zich mee, maar ook nieuwe risico’s die de solidariteit onder druk kunnen zetten. Klanten worden steeds mondiger, stellen hogere eisen en maken vanuit samenwerkingsverbanden (via de rechter) vaker een vuist. Ook neemt de wet- en regelgeving vanuit overheden alsmaar toe.
Kunnen we door samen te werken met de overheid en andere organisaties de weerbaarheid van onze klanten en de sector verbeteren en de bestaanszekerheid in de maatschappij en van burgers vergroten? Kunnen we op eigen kracht, of samen met anderen, oplossingen bieden voor weerbarstige vraagstukken als de toenemende schade door klimaatverandering en de knelpunten op de arbeidsmarkt? Hoe implementeren we nieuwe technologie, zodat de klantbediening verbetert en tegelijkertijd iedereen, ook kwetsbare groepen verzekeringen kunnen afsluiten? De toegang tot steeds meer data brengt ook het risico met zich mee dat de verzekerbaarheid juist afneemt omdat we risico’s individueler kunnen beprijzen. Dat willen we voorkomen. De digitale revolutie vraagt daarnaast ook om weerbaarheid en bescherming van klanten en verzekeraars tegen cybercriminaliteit.
Het plaatst deze drie kernelementen van de sector – vertrouwen, verbinden en samenwerken - in een nieuw licht:
Het vertrouwen in instituties staat onder druk. Dat stelt hoge eisen aan het handelen van verzekeraars. Het is zaak niet alleen scherp te zijn op de verwachtingen die we wekken, maar deze ook waar te maken. Duurzaamheid, empathie en ethiek staan centraal in ons handelen. De sector kan vertrouwen versterken, maar ook verspelen, bijvoorbeeld bij de inzet van krachtige nieuwe technologie.
Wij staan klaar voor klanten ongeacht hun achtergrond, afkomst en overtuigingen en kunnen daardoor hun risico’s delen. Wij waken ervoor dat het gebruik van data ertoe leidt dat kwetsbare groepen lastiger een verzekering kunnen afsluiten. Dit streven naar inclusiviteit komt ook tot uitdrukking in het personeelsbeleid: verzekeraars zijn ambitieus op het gebied van (gender)diversiteit.
De sector is een constructieve partner bij het aanpassen aan nieuwe omstandigheden en risico’s. Meer dan ooit is het de taak van verzekeraars om in oplossingen te denken, bijvoorbeeld door zichtbaar te maken wat je kunt voorkomen via preventie op tal van terreinen zoals in het verkeer en bij het voorkomen van brand. Dit brengt soms dilemma’s met zich mee, die we alleen in samenwerking met anderen kunnen slechten. Zo is het delen van informatie over cyberrisico’s en nieuwe technologie belangrijker dan ooit. Maar dit kan op gespannen voet staan met marktwerking als het gaat om productontwikkeling.
De sector heeft de afgelopen jaren al betekenisvolle stappen gezet. Daar willen we op voortbouwen: zo is de verzekerbaarheid van ex-kankerpatiënten verbeterd. Ook spannen we ons in om de toegang tot inkomens- en levensverzekeringen voor mensen met een chronische ziekte te verbeteren. Daarnaast werkt de sector met een ethisch kader voor het verantwoord gebruik van datatoepassingen. We kunnen onze slagkracht verder vergroten door vaker dan nu de handen ineen te slaan met kennispartijen die zich via partnerships aan het Verbond verbinden en door samen te werken in de keten met onafhankelijke financiële adviseurs. Zo werken we samen met overheden en ngo’s aan impact op IMVO-trajecten en aan een aanpak om schades door overstromingen van rivieren en de zee snel af te handelen. Om de weerbaarheid van consumenten te vergroten verkennen we met AFM, Adfiz, NVB en andere stakeholders de mogelijkheid van nieuwe initiatieven.